min sambo vägra söka hjälp, ganska akut nu!!!

Mer
16 år 3 månader sedan #106876 av Thea
Vad kommer hända ifall han inte får vård? han är väldigt bra på att " spela normal" och ifall han har en bra dag den dagen som han går till läkaren, så kommer han antagligen inte berätta om sina vanförställningar. Under de bra studerna tror han inte själv på sina vanförestllningar utan han säger att han nog somnade till och drömde något, eller att han hörde något utifrån. Är det helt omöjligt för en psykos att gå över av sig självt? Blir det bara värre och värre eller finns det chans att det helt plötsligt börja bli bättre? Jag tycer till exempel att det är lättare att bortförklara hans vanföreställningar och lättare att lugna ner honom, han har inte vart våldsam på flera veckor.
Under jul så hade han inte någon vanföreställning på en hel vecka, kanske för att han hade annat att tänka på då.

Jag trodde att det var en bra dag i dag, men nu ringde han nyss och frågade ifall jag hade en dubbelgångare, för han var helt säker på att han hade sett mig på hans skola. Men han var åtmindstone inte arg på mig och anklagde inte mig för något. Jag drog till med en lögn och påstod att både mina arbetskamrater och klasskamrater säger att det finns en tjej som är väldigt lik mig. det verkade som att han trodde på det, så detta kan nog bli en bra dag:)
Mer
16 år 3 månader sedan #106877 av Geta
En psykos kan gå över av sig själv utan psykofarmaka.
För mig tog det tre månader att gå rakt igenom en psykos
utan medicin.
Det brukar komma en lång tid av depression efteråt när
man kommit på vilka vanföreställningar man haft..
Det är inte ens säkert att antipsykotika sätts in genast
vid första psykosen. Ibland avvaktar man när personen
är inlagd.

Jag förstår att ni står och väger om ni skall söka hjälp
eller inte. Om våldet trappas upp så måste du be någon
om hjälp dock.
Det är litet för stort ansvar för dig att själv tackla det hela
i ensamhet.
Mer
16 år 3 månader sedan #106878 av Nissegossen
Obehandlad psykos=värre! Med medicin kan han tänka!

Det kanske aldrig blir som innan, men möjligheten att han får sjukdomsinsikt är större!

Admin har en tips på en bra bok som du kan läsa! Glömmer varje gång vad den heter. Han svarar nog snart!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 3 månader sedan #106879 av Thea
Nu har han beställt tid till vårdcentralen. Men han bestälde en tid idag. Men vi har ju inga pengar så jag fattar inte hur han tänkte. Kommer de bara att skicka ivåg honom då eller? han sa att han tänkte be om en räkning, finns den möjligheten?
Väldigt bra tid iofs, för nu kan jag skjussa honom innan jag åker till jobbet, Men nu är jag orolig över att de vägra låta honom prata med en läkare eftersom han inte har pengar. Eftersom han är väldigt lugn idag, kanske de inte inser att det faktiskt är ganska så akut.
Som jag sagt tidigare finns det ingen som kan hjälpa mig, men jag har läst väldigt mycket så jag tror att jag kan klara detta. Problemt är bara att jag studerar på 100% samtidigt som jag jag jobbar typ 60%. Det är sällan som jag är hemma och jag blir väldigt trött över att egentligen jobba mer än vad jag har tid med samtidigt som han aldrig låter mig sova på nätterna. Men jag tror faktiskt att jag kan klara av detta. Måste ju göra det för hans skull.
Även om de vägra hjälpa honom idag så är det ju ett väldigt stort steg från hans sida att söka hjälp. och får han inte hjälp idag så får hon nog åtmindstone en ny tid.
tack för alla som har svarat på mina inlägg. Jag uppskattar alla råd jag får av er, även om jag inte håller med om dem.
men jag kan verkligen inte lämna honom. det är väldigt svårt att förklara varför, antagligen för att jag själv inte förstår. Jag är inte rädd för att klara mig själv. Jag tycker till och med att det skulle vara skönt att bo själv. Men jag skulle få dåligt samvete av att lämna honom. Och jag skulle aldrig klara av att förklara för min familj hur mitt liv ser ut. tanken på att berätta för min familj är mycket värre än tanken på att vara själv.
Mer
16 år 3 månader sedan #106880 av Nissegossen
Han kan få en räkning från vårdcentralen!

Den skall dock betalas inom 14 dagar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 3 månader sedan #106887 av ak
Följ med honom till vårdcentralen så att han verkligen går dit och inte fuskar med tiden. Och slår han dig igen så lämna honom direkt, en man som slår en kvinna är ingen riktig man. Sådana avskumm borde sitta i fängelse.