min sambo vägra söka hjälp, ganska akut nu!!!

Mer
16 år 3 månader sedan #106902 av Admin1
Det finns en bok, som heter I'm not sick, I don't need help! av Xavier Amador, som handlar om hur man skall lyckas övertala en psykiskt sjuk anhörig att söka vård. Den finns på <!-- w --> www.adlibris.se <!-- w --> och är ganska billig. En nackdel av att länge ha psykotiska symptom är att prognosen försämras. Det är egentligen bättre ju tidigare man kommer under behandling.
  • apple
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #114089 av apple
Svar från apple i ämnet din pojkvän
det later som att din pojkvän har "paranoid schitzofreni" efter din förklaring.

jag hoppas verkligen att han kommer att fa vard. det kan dock ta väldigt lang tid om du inte tar det pa allvar. han kan skada bade sig själv och dig riktigt allvarligt. och ja, det är väldigt vanligt (speciellt med paranoid schitzofreni) att man hör röster/är rädd för människor som har vart obehaglig mot en tidigare i livet. kan ocksa utlösas av att man paminns om dessa människorna i en situation, när man är väldigt psykiskt stressad. har nagonting hänt för ungefär ett halvar sedan?

det värsta med schitzofreni är att människorna oftast inte vet om det själva, utan dom märker ingen skillnad pa verkligheten och deras vanföreställningar. sa det är i princip omöjligt för dig att "övertala honom" till att han är sjuk. det kommer bara att fa honom mer och mer paranoid mot dig. han behöver tvangomhändetas. och prata INTE med en psykolog om det i första taget (INTE din pojkvän heller!!). ring och prata med en "klinik" istället. alltsa, jag minns inte exakt vad det heter, men det finns center speciellt för människor med schitzofreni. sök dig dit, och fraga hur du ska ga till väga. för att din pojkvän MASTE läggas in. efter han har fatt medicinering/guidning, sa kommer han att bli mer och mer sig själv igen. tyvärr är inte schitzofreni botbart, men det gar att styra mer eller mindre om han far hjälp med att fa sjukdomsinsikt (det betyder att han förstar att han är sjuk, vilket han inte gör nu!)


alltsa, följ mitt rad. gör det bakom ryggen pa honom, GA ENSAM till dessa platser, ring inte när han är hemma. gör allt för att han far vard!

just nu later det som att han tror att om han far hjälp sa är det lika med döden. det är liksom som att be nagon att ta livet av sig för att komma till himlen.

dom flesta schitzofrena gillar inte att ta sina mediciner heller, sa om du nu lyckas att ge honom hjälp, se för guds skull till att han inte fuskar/ spottar ut/gömmer tabletten.


ps. i dom värsta fall sa blir det bara värre och värre, och inte nog med det sa är paranoidschitzofrena ocksa väldigt dominanta, för att ha 100% koll sa att inget händer/konspirerar mot dom. alltsa, det ÄR allvarligt, speciellt om han har slagit dig. aggressivitet och schitzofreni är inte att leka med, alltsa seriöst! HJÄLP HONOM OCH DIG SJÄLV

hoppas detta hjälper dig att första vad det handlar om
  • apple
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #114090 av apple
Svar från apple i ämnet din pojkvän

apple skrev: det är liksom som att be nagon att ta livet av sig för att komma till himlen.


förlat

det skulle sta:

det är liksom som att en kristen ber en ateist att ta livet av sig för att komma till himlen.
Mer
16 år 1 månad sedan #114095 av Tikki
Jösses så jobbigt Du har det. Känner verkligen med Dig.
Har tyvärr inget tips just nu, men skriv här så ofta Du kan, för här är många kloka människor. Sen är det bra om Du får skriva av Dig också.
Kramiz
Mer
15 år 1 månad sedan #195820 av dahenkiz
Åker du till psykakuten på din ort, tvinga med honom och försök honom att inse att det är för hans bästa. Eller lura dig med honom, även om det är svårt. Jag vet hur det är för jag har gjort likadant med min pappa för ca 3v sen (dock är han inte våldsam utan rösthallucinerar bara) sen avgör dem om han tvångsomhändertas, och prata med honom så det slipper bli drastiskt utan går lugnt tillväga. Säg att du hälsar på honom så ofta det bara går så han känner att du inte lägger in honom och sen lämnar honom där bara. Följ med honom till vårdcentralen och så läkarna kan gå på din förklaring också, då han kan göra som min pappa gjorde. Han spelar och säger att allt är bra och skötte sig när vi var där på de första 3 besökena innan vi beslöt att lägga in honom. Hade någon varit våldsam så hade jag lagt in honom för hans och min egna skull, då han hamnar i säkert förvar med folk som tar hand om honom.

Jag vet att du inte vill att han skall känna sig sviken, min pappa sa att han aldrig förlåter mig och en massa annat men det är bara att strunta i, för det är inte han som säger så.

Just my 2 cents...
Mer
15 år 1 månad sedan #195823 av Nissegossen
Henke, det är ett år sedan denna tråd var aktuell. Alla kommentarer nu är just nu out of sight...., med andra ord passé

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum