min sambo vägra söka hjälp, ganska akut nu!!!

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 3 månader sedan #106857 av Jocke
Ja, lämna honom! Den som har slagit honom är inte du, utan din motsvarighet i andevärlden, vilket du inte behöver ta ansvar för. Den som slår mig brukar jag säga, skyll inte ifrån dig för det är genomskinligt, rösterna lurar en! Så lämna honom, han mår dåligt!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 3 månader sedan #106858 av Thea
Jag vill inte ringa polisen eller på något sätt sätta dit honom. Mitt inlägg handlade om hur jag kunde hjälpa honom till att inse att han behöver vård. Om jag satte dit honom skulle han tycka att jag svikit honom och han skulle få ytterligare skäl till att vara misstänksam mot mig.

jag har även två andra fundereringar.
De personer som han påstår har vart inne i lägenheten är verkliga personer, personer som han av goda själ inte tycker om. Är det vanligt att schizofrena personer har vanföreställningar om verkliga personer? det jag menar är att han inbillar sig att de är inne i lägenheten ( det är jag säker på). Men personen i fråga är ingen inbildad varelse.

Jag undrar även vad som händer efter att han har sökt vård. Som jag skrev innan så ska han gå till en läkare för att få lungnande medicin utskriven. Jag hoppas verkligen att detta leder till att läkaren inser att han behöver mer än lungnade. Men är det möjligt att läkaren bara skriver ut lungnade och sen skiter i oss? Om läkaren nu upptäcker att han är schizofren, måste han då bli inlagd eller kan han behandlas samtidigt som han bor hemma.
Mer
16 år 3 månader sedan #106859 av Geta
Hej Thea och välkommen till Viska!
Det kan ingen begära av dig att du ska ha så stort
ansvar för en annan människa när du är så ung.
Du behöver få distans till din sambo.
Att han slår dig är för mycket.
Har du andra människor som du kan tala med?

Vid vanföreställningar så är det nog ganska typiskt
att få för sig saker som man tror sig hitta bevis för.

Så där har jag också trott när jag haft psykos - att
det har varit folk inne i lägenheten.
Till och med fick jag låset på ytterdörren utbytt på
grund av det.

Det som händer är att man blir inlagd på en psykos-
avdelning och blir medicinerad.
Vanföreställningarna kan i bästa fall gå över ganska
snabbt.
Mer
16 år 3 månader sedan #106862 av Nissegossen
Du behöver inte anmäla honom till polisen! Vi är tydligen eniga här på sidan om att du bör flytta!

Detta bara för att du är inte i nuläget säker! Jag menar allvar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 3 månader sedan #106874 av Thea
Nej jag har ingen annan att prata med. Skulle aldrig kunna berätta för min familj hur allt ligger till. Jag har inte heller någon möjlighet att flytta. Vi står både på hyreskontraktet, men det är jämt jag som betalar hyran och jag har köpt alla möbler. Så om någon ska flytta så är det han. Men Jag skulle inte ha råd att bo här själv, och utan honom skulle jag inte ha råd med någon bil och då skulle jag inte kunna jobba. Skulle aldrig själv ha råd med en lägenhet som är tillräckligt stor för alla djur. Och som jag sagt innan så vill jag inte flytta. främst på grund av att jag älskar honom, men rent ekonomiskt så hara jag inte heller någon möjlighet till det.
jag vet att det är riktigt illa att han har slagit mig. Men jag vet att det beror på hans psykos. Han skulle aldrig slå mig ifall han hade varit sig själv.
Nu säger han att han ska gå till läkaren när vi får pengar, på fredag alltså. Gör han inte det så ringer jag till vårdcentralen eller något och fråga ifall de kan hjälpa oss. Är det vårdcentralen man ska ringa till eller?
Mer
16 år 3 månader sedan #106875 av Geta
Som första steg kan du ringa vårdcentral så kan
de hänvisa dig vidare.
Det brukar finnas en psykiatrisk mottagning på en
vårdcentral med läkare, sjuksköterskor och psykologer.
Det är naturligtvis bra om du kan stötta din sambo
fast han har vanföreställningar.
(Men naturligtvis får han inte slå dig.)
Om han går med på att ta medicin så kan vanföre-
ställningarna i bästa fall hävas på kort tid.
Det är inte bra att gå med psykos för länge utan
det bästa är att häva den så fort som möjligt.