Vilken diagnos kan vi förvänta oss?

Mer
9 år 7 månader sedan #692853 av Sambon
Förstår att det är en svår fråga och speciellt när jag gav er så lite information. Jag hoppas på att han får en diagnos eller i alla fall en bra krisplan som innehåller allt ifrån medicinering till vem vi ska ringa och vart han kan bli inlagd när/om han blir dålig igen. Han blir så dålig att han inte kan vara ensam, knappt kan klä på sig eller äta. Dessutom blir han suicidal. Tidigare har jag fått ta hand om honom och vårt barn 24h om dygnet och när jag skulle handla mat fått stoppa i honom extra sobril. Nu har vi flyttat och de som har hand om honom nu verkar ta det mer på allvar och inte lägga allt ansvar på mig så jag är hoppfull att det ska bli bättre nu.
Mer
9 år 7 månader sedan #692854 av koi
Välkommen. Svår stress kan utlösa psykos. Får han någon hjälp av en psykolog eller liknande? Tycker det verkar som stressutlöst. Att bli pappa kan stressa med alla omställningar. Att börja plugga är också stressande på sitt sätt. Har du läst om asperger? Har man asperger kan man också få korta psykoser, speciellt vid stress. Något som också kan vara värt att läsa på om är temporallobsepilepsi. Påminner om schizofreni, hallucinationer, korta frånvaroattacker, overklighetskänslor men inga kramper som vid Grand Mal.
Mer
9 år 7 månader sedan #692855 av Geta
Har det här insjuknandet kommit som en blixt från klar himmel?
Mer
9 år 7 månader sedan #692856 av Sambon

koi skrev: Välkommen. Svår stress kan utlösa psykos. Får han någon hjälp av en psykolog eller liknande? Tycker det verkar som stressutlöst. Att bli pappa kan stressa med alla omställningar. Att börja plugga är också stressande på sitt sätt. Har du läst om asperger? Har man asperger kan man också få korta psykoser, speciellt vid stress. Något som också kan vara värt att läsa på om är temporallobsepilepsi. Påminner om schizofreni, hallucinationer, korta frånvaroattacker, overklighetskänslor men inga kramper som vid Grand Mal.


Han har fått hjälp från psykologer, terpaeuter och psykiatrar. Den sista sa ju tyvärr åt honom att avsluta medicineringen…
Plugga hade han gjort i 3,5 år när han blev sjuk så han tog bara upp det igen efter att han varit sjuk. Har inte alls tänkt på Asperger när det gäller honom men ska kolla upp det. Han har kanske några små drag som skulle kunna tyda på det men inte mer än så.

Geta skrev: Har det här insjuknandet kommit som en blixt från klar himmel?


Ja… eller enligt hans föräldrar hade han en period på några veckor när han var yngre då han var lite konstig och det var också i samband med stress. Det som kom i samband med födseln var väldigt plötsligt, han blev mer och mer förändrad och efter att han blev tvångsinlagd efter 10 dagar blev han superpsykotisk och förlorade totalt verklighetsuppfattningen.
Mer
9 år 7 månader sedan #692857 av Geta
Jag tycker att det tyder på en reaktiv psykos, när din sambo blev så knallpsykotisk plötsligt och inte kunde ta
hand om sig själv. Schizofreni smyger snarare på en person under flera år. Det är bättre prognos om man plötsligt blir psykotisk.
Mer
9 år 7 månader sedan #692900 av Admin1
Han har haft väldigt många psykoser redan. Oftast brukar det vara så att nyinsjuknade i psykos brukar avbryta medicineringen och därför kan de få täta psykoser. Har man haft 6 psykoser, så är risken stor att antipsykotikan inte längre har effekt och man får använda Clozapine.

Så han kan förlorat effekten nu och behöver Clozapine eller så behöver han depåinjektioner, så han inte kan avbryta medicineringen.

Psykossjukdomar brukar mestadels vara ärftliga. Har han någon i släkten med psykisk sjukdom?

Har han depression eller mani för då kan det vara bipolär eller schizoaffektiv.

Troligast gissar jag på schizofreni, men då skall besvären pågått i minst 6 månader och nedsatt arbetsförmåga och socialförmåga skall finnas. Ofta vid schizofreni brukar problem med arbetsförmåga och socialförmåga komma ett par år innan insjuknandet, så oftast är det inte en blixt från klar himmel. Finns liten chans att det kan vara Aspergers, som har stressutlösta psykoser, men Aspergers brukar oftast upptäckas före 10 års ålder.