Vilken diagnos kan vi förvänta oss?

Mer
9 år 6 månader sedan #692811 av Sambon
6 timmar efter att sonen föddes blev sambon helt förändrad. Efter 10 dagar blev han tvångsinlagd med sin första psykos. Stressutlöst psykos blev dommen. Efter 6 månader trappade han ner zyprexan och då fick han ett tillbakafall. Några månader senare när han skulle börja studera fick an ett nytt tillbakafall. Efter en paus gjorde han nytt försök att plugga och fick ännu ett tillbakafall. Nyss fick han en ny psykiater som sa åt honom att sluta tvärt (???) med zyprexan. Han fick ännu ett tillbakafall efter 1,5 vecka. Ångest att bli dålig är det som tillslut gör honom dålig. När han är dålig är han extremt paranoid. Sist hörda han även röster. Förra helgen låg han inlagd med medicinförgiftning nära att dö. De på akutavdelningen hade satt honom på 15 mg zyprexa, 15 mg vival, imovan och maxdosen med solian per dygn. Nu får han bara leponex. Nu är han under utredning för eventuell diagnos. När han inte är psykotisk är han typ normal men med något nedsatt sjukdomsinsikt och en stark önskan om att bli frisk som gör att han stressar med nertrappningen av medicinen. Han är under utredning nu och kommer troligen få en diagnos. Undrar om någon här känner igen sig i min sambos sjukdomshistoria och som har någon tanke om vilken diagnos han kommer att få så jag kan börja förbereda mig och mest av allt honom på beskedet?
Mer
9 år 6 månader sedan #692812 av Geta
Hej och välkommen!

Alla som har haft psykoser får inte schizofrenidiagnos.
Mer
9 år 6 månader sedan #692813 av Sambon
Tack :)
Nä, jag har förstått att han inte behöver ha just schizofreni. De har sagt att han har en psykotisk sjukdom bara men för mig är det lite svårt att komma på vilken som passar in bäst på honom och tänkte det fanns många experter här inne som kanske har bättre koll.
Mer
9 år 6 månader sedan #692816 av Nissegossen
Hej och välkommen! Får ju säga, att det är läkarens jobb att ställa diagnosen, så jag vill inte föregripa vetenskapens utövare utan tiger själv men fortsätt skriva.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 6 månader sedan #692820 av zoegas
De finns många här som haft flera olika diagnoser genom åren. Men samma sjukdom hela tiden. Och våra gissningar som inte vet något om honom är nog inte värt mycket.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
9 år 6 månader sedan #692841 av Geta
Det är jättesvårt att ställa diagnos. Man kan bli psykotisk av de mest skilda orsaker. Psykosen kan vara reaktiv eller organisk eller orsakad av något annat. Idag vet läkarna och forskarna alldeles för lite om psykoser och schizofreni. Kvinnor kan få psykoser i samband med att de föder barn. Det måste vara en stor omställning också för män att bli
pappor.