Hur ska jag hjälpa min bror?

Mer
8 år 1 månad sedan #812054 av Isr
Jag har en bror som haft problem i flera år. Vi har inte förstått hur illa det varit förrens nu. Han tror att en viss person spionerar på honom via elektroniska apparater, han har skruvat sönder 20 tal mobiler in i det minsta för att ingen ska kunna lyssna av honom. Han har monterat vinkeljärn hemma framför dörrarna så att ingen kan komma in, brevlådan har han skruvat fast i dörren (en sån som sitter i en öppning till dörren). Han har sagt upp kontakten med alla för att de är ute efter honom. Han påstår att denhär personen har förstört hans liv. Det finns prydnadsgrodor som säljs i flera affärer och han säger att det är hans vän som uppfunnit dom och att man ska akta sig för dem. Han viskar i mitt öra och visar olika program i mobilen (program som alla har i telen) och säger att vi är avlyssnade. Krånglar min telefon eller tv eller dator, då är det den där personen som ligger bakom det. Vad det än är som kan tänkas krångla så är det han. Vi har inte fått tag i min bror på flera månader och först nu, av olika anledningar är han hos vår mamma. Hon berättar att han ber henne att vara tyst och inte prata om diverse ting för att hon har massa apparater hemma ( tv, radio, mobil mm) han säger att de är avlyssnade. Han säger även att det cirkulerar bilar runt hennes lägenhet som brukar cirkulera runt hans egna lägenhet.. Ja detta är bara en liten liten del utav allting som pågår. Idag sa ha. Att ha skulle tagit livet av sig om han hade orkat. Min bror är jätteenvis och det skulle ALDRIG gå att få med honom frivilligt någonstans, han är 40 år. Ingen i familjen har någon vidare kontakt med honom ochvi är glada över att han är hos mamma just nu. Men hur ska vi göra för att han ska få hjälp?? Säger vi något fel nu så skulle han bara ge sig av med engång. Vad jag förstått det som, när man läser om det. Så går det inte att få hjälp om inte personen är med på det själv.. Finns det någon som har erfarenhet utav detta? Vi alla mår riktigt dåligt över situationen och vet inte var vi ska börja!
Mer
8 år 1 månad sedan #812055 av Eos
Svar från Eos i ämnet Hur ska jag hjälpa min bror?
Välkommen hit!

Det låter verkligen ledsamt för er. :(
Du får kanske vänta lite på svar härifrån eftersom forumet inte är så aktivt på natten.
Mer
8 år 1 månad sedan #812056 av Ready
Svar från Ready i ämnet Hur ska jag hjälpa min bror?
I det här läget så är det nog tvångsvård som gäller. Anhöriga kan ringa psykiatrin så kommer en läkare och gör en bedömning eller något i den stilen.
Mer
8 år 1 månad sedan #812060 av zoegas
Det är bra om det bara är en person som förföljer. Då går det att verklighetsprova.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
8 år 1 månad sedan #812061 av Nissegossen
Känt problem att han inte vill ha hjälp. Titta på dessa 2 videor, hoppas du förstår engelska.
[youtube:3f4plm3k]Lstn6WNnCRc[/youtube:3f4plm3k]
[youtube:3f4plm3k]VxiBgq5G-cI[/youtube:3f4plm3k]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 1 månad sedan #812085 av koi
Svar från koi i ämnet Hur ska jag hjälpa min bror?
Finns det risk att han skadar sig själv så kan han tvångsvårdas. Men han kommer få tokspel om/när det händer. Var beredd på att få höra det ena och det andra. Att inte ha insikt i sin situation är en del av sjukdomen. Medicin fick mig att kunna börja verklighetstesta mina vanföreställningar och logiskt bevisa för mig själv att de inte stämde. Det var mycket pinsamt efteråt när jag insåg alla dumheter jag gjort och sagt när jag var psykotisk.