Hur ska jag hjälpa min bror?

Mer
8 år 1 månad sedan #812114 av koi
Svar från koi i ämnet Hur ska jag hjälpa min bror?
Det ni kan börja med är att kolla blodprov på honom. Han kan ha fel på sköldkörteln tex vilket kan göra en del virriga. B12-brist, finns allt möjligt som kan kollas upp. Han kanske går med på det dessutom då det inte är en psykiater han träffar för att det är fel på tänket. De tog massor med blodprover på mig när jag kom till sjukhuset. Det kanske kan vara en väg in?
Mer
8 år 1 månad sedan #812115 av Fantasio
Där finns en privat vårdaktör på min ort. Namnet är Capio. Jag har inte googlat på det o vet inte om de finns i andra städer.
Mer
8 år 1 månad sedan #812119 av emil i lönneberga
Capio finns bla i Göteborg men lång väntetid. På [url:21m7463e]http://www.terapisnack.com[/url:21m7463e] tror jag de har bra koll på olika privata förutom capio
Mer
8 år 1 månad sedan #812168 av Admin1
Arbetar han eller hur får han pengar? Mycket svårt att få sådana här fall till läkare. Men är de en fara för sig själv och andra kan det bli tvångsvård med hämtning. Teoretiskt kan man ringa till psykmottagningen och berätta och fråga om de kan komma hem till honom och göra en bedöming av honom.
Mer
8 år 1 vecka sedan #819845 av Sockerskorpan
Kan vara paranoid
vanföreställningssyndrom. Har en mig nära som har det, jag har bara erfarenhet av 1 person men utifrån det så är min erfarenhet att man inte kan hjälpa den som inte vill ha hjälp. "Min" fungerar på så sätt att jobbar, fixar vardag och så vidare och då får han vara ifred. Tror inte tex arbetsgivaren märker något. Han gör sitt jobb och att han tror sig vara förföljd, avlyssnad osv är inget han pratar om öppet.

Har din bror familj? Fru sambo partner barn? Vad säger de i så fall?
Mer
8 år 1 vecka sedan #819911 av Admin1
Vanföreställningssyndrom anses av vissa, som en mild form av schizofreni. Vanföreställningarna är realistiska och kan vara sanna. Problemet är att man ofta anklagar andra för saker och polisanmäler dem. Det gör det jobbigt när man vaknar upp ur psykosen och upptäcker att många är förbannade på en. Så realistiska vanföreställningar kan vara värre än vanföreställningar, som direkt kan uppfattas som osanna. Mot vanföreställningar finns en ny behandling, som heter metakognitiv träning (MCT) och den sägs vara bättre i effekt än antipsykotika och effekten varar minst i 3 år.