Hur ska jag hjälpa min bror?

Mer
7 år 1 vecka sedan #925775 av Cider
Svar från Cider i ämnet Hur ska jag hjälpa min bror?
Hej Tintan,

skummade genom tråden lite för ouppmärksamt men nu ser jag att det inte är du som är TS.
Iallafall. Jag var myndig sedan några år och hemmaboende när hen äntligen lades in. Även om man är ung vuxen, myndig och hemmaboende med t ex föräldrar ska man kunna läggas in så var inte rädd att kontakta psykiatrin som jag beskrev att jag gjorde ovan.
Mer
7 år 1 vecka sedan #925870 av Admin1
Är det bisarra vanföreställningar han har så kan det vara åt schizofrenihållet. Det bästa är kanske att du ringer till vårdcentralen och frågar om de har en psyksjuksköterska. Sedan ber du henne komma hem och prata med honom som sjuksköterska och göra en bedömning. Bättre att ta någon från vårdcentralen än från psykiatrin som han kan vara motståndare till.
Mer
7 år 1 vecka sedan #925891 av björk
Min bror bor i Simrishamn precis som Traxerity och jag gissar på att Laylir fyller den 22 istället för den 20;de.... Då jag tror jag vet vem det är..
Mer
7 år 1 vecka sedan #925914 av Tintan
Admin1,
Har visserligen aldrig hört talas om en sjuksköterska som åker ut och gör hembesök på det sättet nuförtiden.

Tror att hen skulle bli flyförbannad och besviken på oss anhöriga, men eventuellt "hålla masken" inför sjuksköterskan (hur fasen detta nu är möjligt om diagnosen är någon form av schizofreni).

Men alla tips/försök är värda att prova! Någon som har eftarenhet av detta?
Mer
7 år 6 dagar sedan #926248 av Admin1
Ni kan ju göra så att sjuksköterskan kommer officiellt för att undersöka mamman, men så går hon och pratar med er bror om mammans hälsotillstånd. Med det upplägget anar han inte ugglor i mossen.