Hur ska jag hjälpa min bror?

Mer
7 år 3 veckor sedan #925417 av Tintan

Nissegossen skrev: Känt problem att han inte vill ha hjälp. Titta på dessa 2 videor, hoppas du förstår engelska.
[youtube]Lstn6WNnCRc[/youtube]
[youtube]VxiBgq5G-cI[/youtube]


Jag har samma problem som ts, min anhörig saknar sjukdomsinsikt, åtminstone verkar det så, o jag vet ingen råd att hjälpa...
Har tyvärr svårt att uppfatta allt som sägs i filmen - och textremsa saknas - får känslan av att jag kan missa en "nyckel" här
Någon som sett båda filmerna i sin helhet som har lust att i korthet sammanfatta doktorns "tips"?
Mer
7 år 3 veckor sedan #925418 av Tintan
Tillägg: har spenderat åtskilliga timmar o sena kvällar under drygt ett års tid på att lyssna, vara empatisk och närvarande. Försökt förstå hens problematik. Har aldrig sagt till hen att du är sjuk - jag har däremot försökt få hen att komma till mig för att prata eller få hjälp rent praktiskt för att komma vidare eller till självinsikt.
Totalt verkningslöst... hela familjen står maktlös att påverka hen i någon som helst riktning. Vi är ständigt på ruta ett.
Passar det inte så antingen lämnar hen samtalsämnet, blir manipulativ, eller lämnar rummet/huset eller blir aggressiv och hotfull med utstirrande hemsk blick.
  • lonely
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 veckor sedan #925437 av lonely
Svar från lonely i ämnet Hur ska jag hjälpa min bror?
Kontakta psykiatrin snarast! Juh längre han går utan mediciner desto värre blir och svårare att återhämta sig!

Han behöver hjälp! Och enda sättet att han ska nånsin bli okay igen så behöver vård från psykiatrin!

Jag blev tvångsvårdad och var jävligt förbannad för det! Men efter olika mediciner dom testa på mej fastän jag inte ville hitta dom tillslut rätt medicin som gav effekt!

Idag är jag tacksam för jag tvångsvårdades och tvångsmedicineras för jag kom tillbaka till mej själv och mitt liv vilket var en befrielse!

Så se till han får vård och rätt medicin!
Mer
7 år 3 veckor sedan #925466 av Tintan
Tack Lonely för ditt svar!
Vi förstår ju alla att hen behöver vård/hjälp, men vårt problem är ju hur vi ska få hen till behandling. Samtal hjälper inte och hur ska man "lura" in ngn som totalvägrar o saknar sjukdomsinsikt? Då återstår fysisk hämtning, i familjen vågar ingen av rädsla för utbrott. Och i vissa situationer kan hen anpassa sig inför utomstående och myndigheter så att tvångshämtning känns omotiverat och vi i familjen ist framstår som idioter...
Ska vi beställa en vakt som står runt knuten när vi ska agera känns absurt men det skulle behövas.
Dessutom kommer vi ju inte runt själva problemet som sägs i filmen ovan att man inte får säga till den sjuke att hen är sjuk för att man då bryter förtroendet. Stämmer detta verkligen?
Tar väldigt gärna emot råd hur man ska handla!
Mer
7 år 3 veckor sedan #925471 av Nissegossen
Tintan, först hej och välkommen till viska. Jag vill tipsa alla anhöriga här att på er ort söka på IFS Intresseföreningen för Schizofreni, det är den lokala föreningen. Jag är en av de första medlemmarna i föreningen som startade 1978 på lillhagen i Göteborg, de som ville starta föreningen var psykiatriker Ulf Malm,den andre psykologen Lennart Lundin. Det har därefter blivit lokala IFS föreningar över hela landet. Paraplyorganisationen Schizofreniförbundet www.schizofreniforbundet.se/

Eftersom mer matnyttigt ligger på söksidan är detta länken www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=9pnsWImW...enif%C3%B6rbundet+++

Numera har anhöriga till stort sätt tagit över, även om från första början inte det uttalade för familjen eller anhöriga, utan för de som själva har sjukdomen. Bor någon av er i Göteborg, jag bor där själv är ni välkomna att ta kontakt med mig på PM här, för att ni skall få reda på mer om vad som finns i Göteborg.

www.gyllenkroken.se/ Gyllenkroken ligger på det numera sedan många år denna stiftelsen, det är det förra gamla kvinnofängelset i Göteborg vid Svingeln. En avknoppning är Gyllingen. Det är till för barn till psykiskt sjuka föräldrar. Hör av er som sagt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 3 veckor sedan #925667 av Admin1
Han kan kanske ha vanföreställningssyndrom eftersom han insjuknade sent. Vid vanföreställningssyndrom har man icke-bisarra vanföreställningar, som kunde vara sanna fast de inte är det. Det har funnits tidigare folk här, som uppträtt normalt mot vården, men varit psykotiska mot anhöriga. Mycket frustrerande. Sådana här personer brukar vara svåra att få under vård. Hur försörjer han sig?