Hur ska jag hjälpa min bror?

Mer
7 år 3 veckor sedan #925678 av Tintan
Eftersom mer matnyttigt ligger på söksidan är detta länken www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=9pnsWImW...enif%C3%B6rbundet+++

Jag får tyvärr inte länken ovan att fungera...

Tack Nisse för dina tips och länkar om anhörigstöd, jag har valsat runt där lite då o då i hopp om vägledning.

Ett aber är att "min" hemkommun inte är ansluten till det nationella anhörigstödet.

Nästa problem är att vi inte har någon diagnos på vår anhörig - vi är bara övertygade om att hen behöver hjälp och att symptomen med största sannolikhet liknar någon form av schizofreni/psykos. Detta gör det svårt att gå med i dylika nätverk.
Mer
7 år 3 veckor sedan #925684 av Tintan

Admin1 skrev: Han kan kanske ha vanföreställningssyndrom eftersom han insjuknade sent. Vid vanföreställningssyndrom har man icke-bisarra vanföreställningar, som kunde vara sanna fast de inte är det. Det har funnits tidigare folk här, som uppträtt normalt mot vården, men varit psykotiska mot anhöriga. Mycket frustrerande. Sådana här personer brukar vara svåra att få under vård. Hur försörjer han sig?


Hej Admin, tack för ditt svar!

Ja, nu vet jag inte hur sent hen insjuknade, men det ser ut att ha smugit sig på successivt under närmare en tioårsperiod med någon slags kulmen ifjol då det blev uppenbart för omgivningen att det inte stod rätt till. Hen hade då svårt att dölja symptomen utåt och jag skulle som amatör kunna likna detta tillstånd vid en psykos.

Dock stämmer det att det verkar vara vanföreställningssymptom hen har. Vi får höra bisarra samtalsämnen och väldigt ingående. Hen har också sedan en tid intresserat sig för krigskonspirationsteorier och religiösa spörsmål - sådan som vi har svårt att ifrågasätta eller kommentera. Det tröttar ut oss och vi försöker leda tillbaka hen in i denna vår "verklighet".

Hen saknar totalt sk överlevnadsinstinkt och slutför varken studier eller söker arbete, eller tar kontakt med sjukvården.
Ett väldigt stort problem är att hen försörjs av en nära anhörig som är "medberoende/medsjuk" (som jag uppfattar det) och som har svårt att sätta gränser/motkrav och som är konflikträdd och tystlåten.

Detta gör det ännu svårare att bryta sig in i cirkelns mitt och agera med någon slags intervention... Alla måste ju vara med på tåget sas.
Mer
7 år 3 veckor sedan #925692 av Cider
Svar från Cider i ämnet Hur ska jag hjälpa min bror?
Jag känner igen min sjuke förälder i din bror. Hen höll ihop sig så nästan bara familjen fick insikt i allt det sjuka under väldigt många år. Tillslut sökte jag själv en samtalskontakt för att prata om min sjuke förälder. Då skickades ett akutteam ut till hemmet. Det slutade med att föräldern blev uppmanad att åka med i deras bil till sjukhus. Om hen inte gjorde det skulle hen behöva åka polisbil tror jag man sa och hen åkte med frivilligt.

Kan vara bra att ge öppenvården er syn på den sjuke, bakgrundsinfo mm i telefonen innan eftersom det kan vara svårt att ta upp saker då den sjuke är närvarande och teamet/läkaren på plats i hemmet.
Mer
7 år 3 veckor sedan #925694 av Nissegossen

Tintan skrev: Eftersom mer matnyttigt ligger på söksidan är detta länken www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=9pnsWImWPMaq...enif%C3%B6rbundet+++

Jag får tyvärr inte länken ovan att fungera...

Tack Nisse för dina tips och länkar om anhörigstöd, jag har valsat runt där lite då o då i hopp om vägledning.

Ett aber är att "min" hemkommun inte är ansluten till det nationella anhörigstödet.

Nästa problem är att vi inte har någon diagnos på vår anhörig - vi är bara övertygade om att hen behöver hjälp och att symptomen med största sannolikhet liknar någon form av schizofreni/psykos. Detta gör det svårt att gå med i dylika nätverk.

Klickade på länken nu och visst fungerar den scrolla nedåt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 3 veckor sedan #925699 av Nissegossen
Ja, i.o.f kan jag förstå dig, då Google har en annan syn på min Googling då. Google har sin egen vilja för sitt visande bara för att det ligger i deras egen agenda, tror jag fick länkar till RSMH och andra saker på första söket.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 3 veckor sedan #925702 av Tintan

Cider skrev: Jag känner igen min sjuke förälder i din bror.


Hej Cider, o tack för ditt svar!

Till att börja med kanske jag ska förtydliga att det inte är 'min bror' - jag har kommit in i ett senare skede och "lånat" tråden av ts då även jag kände igen väldigt mkt som stämde in på vår anhörig - hen. Jag har inte nämnt att det rör sig om en han eller en hon...

Det var ju ett utmärkt sätt att lösa det hela genom öppenvården med hämtning måste jag säga. Men jag förstår att de gjorde det med tanke på att du är barn till en förälder och far illa.

Hos oss är situationen den omvända - vi dras med en ung vuxen myndig person som ff bor hemma och gör absolut ingenting, och även om hen stundom är hotfull så befinner sig hen i gränslandet för att bli tvångsomhändertagen. Dvs inte tillräckligt galen eller farlig så att vi kan peka på konkreta handlingar. Däremot ett otäckt beteende innanför hemmets väggar.