besegra rädslor

Mer
11 år 3 månader sedan #556316 av Geta
Svar från Geta i ämnet besegra rädslor
Här på Viska stöter vi och blöter skilda ämnen dagarna i ända. På så sätt går det att bli fri vanföreställningar.
Internet överhuvudtaget är bra för att skingra vanföreställningar. Det är bara att söka på det man undrar över.
Mer
11 år 3 månader sedan #556320 av rytmdoktorn
Svar från rytmdoktorn i ämnet besegra rädslor
Jag lider av panikångest med psykotiska inslag, vilket innebär att när jag vistas ute mycket bland människor så får jag panik och blir paralyserad av denna panik. De psykotiska inslag som förekommer är att jag noterar bilar som jag möter och som kör förbi. Tex om hyresvärdarna åker förbi två gånger så kan jag tro att de är ute för att kolla in mig pga att de har fått klagomål ifrån grannar som vill ha bort mig. Nu har jag bytt medicin och tycker att den verkar bra mot den psykotiska delen av sjukdomsbilden. Panikångesten är dock svårare att råda bot på.
Mer
11 år 3 månader sedan #556324 av Geta
Svar från Geta i ämnet besegra rädslor
Då måste du vara väldigt nära psykos, rytmdoktorn.
Mer
11 år 3 månader sedan #556348 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet besegra rädslor
Jag tror att rädslor, social fobi och liknande är:

50% inlärt beteende, en hjärna som har blivit rädd för situationer. Och upprepar rädsloangreppen då sådana situationer uppkommer.
50% andar, som är på dig och får dig att må dåligt. Dom borde gå att be bort. Åtminstone här kan en tro hjälpa.

För mig blev det en lång depression i livet, som gick över, och detta tog bort social fobi och rädslor så mycket att jag känner mig fri. 8O 8O

/notwoodstock

P.S. Jag tror helandet berodde på att jag bad till Gud ett helt år, på sjukhus. D.S.
Mer
11 år 3 månader sedan #556392 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet besegra rädslor
Socialfobi går att behandla med SSRI-antidepressiva och KBT. Socialfobi kallas också för social ångest.

Vid paranoida idéer kan man verklighetspröva och fråga vilka bevis man har för det man tror är sant. Sedan om bevis saknas så kan man förkasta idén och tänka att man bara inbillar sig. Håller man på så där så kan paranoian minska.
Mer
11 år 3 månader sedan #556419 av Geta
Svar från Geta i ämnet besegra rädslor
Rädslan behöver inte bero på social fobi utan den kan bero på autism.