besegra rädslor

Mer
11 år 3 månader sedan #556422 av Jesus/magnus

notwoodstock skrev: Jag tror att rädslor, social fobi och liknande är:

inlärt beteende, en hjärna som har blivit rädd för situationer. Och upprepar rädsloangreppen då sådana situationer uppkommer.


mkt bra sagt! jag kände igen mig direkt!

det handlar i mitt fall, om att slungas in i minnen, som jag relaterar till, vid vissa situationer, t ex om jag åker bil, och passerar en viss vägsträcka som ja ofta kännt, tänkt på ett sätt som fått mig att "dyka'.

då flippar jag!

och detta, kan inga medeciner i världen radera.
endast via kristen terapi, kan jag få de sätt som funkar med min andlighet? där jag kan hantera dem.
det handlar om minnen.

varför?....






Issa Jesus,
lärjungen magnus.

John 8:31-32.
Mer
11 år 3 månader sedan #556518 av rytmdoktorn
Svar från rytmdoktorn i ämnet besegra rädslor
Är xanor starkare än sobril ? Min läkare vill inte skriva ut xanor. Sobrilen hjälper måttligt mot panikångesten.
Mer
11 år 3 månader sedan #556620 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet besegra rädslor
Ångestdämpande mediciner typ Sobril tar oftast inte bort ångesten utan bara reducerar den. Det finns idag ingen jättebra medicin mot ångest tyvärr.
Mer
11 år 3 månader sedan #556625 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet besegra rädslor
Enda sättet är att gå rätt igenom och mot ångesten och inte undfalla för ev hot i samband med ångest. Jag har ingen ångest och är inte rädd idag.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 3 månader sedan #556814 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet besegra rädslor
Nissegossen,

Jag tror din strategi är rätt och för några år sedan rekommenderade en psykolog samma sak i Dagens Nyheter.
Mer
11 år 3 månader sedan #556825 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet besegra rädslor
Kom ihåg att ångesten har ingen makt i den reella världen och kan alltså inte påverka den yttre verkligheten. Ångesten kan endast ha "makt" över dig så länge du beaktar den och lyder vad ångesten säger till dig. Detta för att du tror att ångesten har makt och det i ångesten som gör att, du tror att något skall hända dig eller den eller de som ångesten håller som gisslan för att du skall kompromissa med ångesten.

Denna "tro" på ångesten gör att du inte blir fri ifrån ångesten förrän du faktiskt tar steget efter att ha blivit pressad så mycket tillbaka av ren ångest att du skiter totalt i vad ångesten kommer med och faktiskt tyst inom dig säger

"Gör det då, då. Jag skiter i er! Gör som ni vill men jag kommer aldrig mer att göra som ni säger!"

Då får ni första tiden en så svår ångest som ni tidigare inte gått igenom, men ni kommer att upptäcka, att ja, i verkligheten händer ingenting, allt pågår och har sin gilla gång och inget utav hoten händer!

För varje gång därefter blir ångesten lättare för varje gång den kommer och stå då också fast vid beslutet och ni får se att ni blir totalt ångestfria. Jag gjorde detta totalt utan lugnande medel.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum