Ett dygn i mitt liv.... God natt!!!

Mer
12 år 3 månader sedan #450059 av Aspergergirl
Jag har förresten fått information om hur ett sånt här sömnregistreringstest går till. Man får tillbringa en hel dag på sömnlabb med elektroder på huvudet hela tiden. Vid fem tillfällen (med 1,5 timmes mellanrum) får man gå in och lägga sig i ett mörkt och ljudisolerat rum. Sedan mäts det hur snabbt man somnar in och om REM-sömn inträder direkt. Vid narkolepsi somnar man oftast inom 2-3 minuter och detta ska man göra vid minst 3 av de 5 tillfällen som man ska lägga sig för att sova. Varje gång man lägger sig ska man ligga i rummet i 20 minuter. Det är också en väldigt avgörande del om man hamnar i REM-sömn direkt. Så vi får se hur det går för mig om jag ska göra det här! När jag sitter och nickar till och somnar t ex framför datorn, eller när jag sitter tillsammans med andra människor som pratar med varandra osv osv då kan jag notera att jag börjar drömma trots att jag kanske inte sovit mer än tre minuter. Det måste ju inte betyda REM-sömn men det är nog rätt troligt. Om jag är så där jättetrött som jag brukar vara när jag inte kan hålla mig vaken. DÅ kan jag nog också somna inom ett par minuter. Däremot när jag legat och vilat en stund, då piggnar jag till för ett tag framåt och sen blir det nog svårare att somna inom 3 minuter vid nästkommande test skulle jag tro. Så, ja, vi får se hur det här går.... /A-C
Mer
12 år 3 månader sedan #450067 av zoegas
Om jag haft elektroder och isolerad i ett rum där jag är övervakad så hade sömn varit det sista jag hamnat i.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 3 månader sedan #450070 av Aspergergirl
zoegas,

Det är nog lite där skillnaden ligger. Har man Narkolepsi somnar man i stort sett var som helst, även i ett sådant rum, och det inom några minuter. Har man inte diagnosen är det nog inte ovanligt att man inte somnar. /A-C
Mer
12 år 3 månader sedan #450071 av Geta
Somnade du lätt innan du blev vaccinerad för svininfluensan?
Mer
12 år 3 månader sedan #450073 av Aspergergirl
Jag somnade inte alls som jag gör nu. Däremot var jag tröttare än normalt även före vaccineringen. Sömnproblemen nattetid har jag också kämpat med länge, MEN allting har blivit värre sista 1,5 året och det är väl ca 2 år sedan jag vaccinerade mig. Så ja, det är svårt att säga vad det hela beror på, men man kan ju inte låta bli att dra misstankarna till Pandemrix-vaccinet.
Mer
12 år 3 månader sedan #450242 av Admin1
Har personalen på ditt boende reagerat över dina insomningar?