Laga mat del 2

  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1213012 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Laga mat del 2



nötterna i vanlig hästkastanj rekommenderas inte att äta. som namnet antyder så är det dugligt till hästföda dock.

ätliga kastanjer:

ej ätliga (hästkastanjer):


iofs kanske den inte är inhemsk. wikipedia påstår att den bara sprids med människors hjälp, men iaf så är det ju vanligt med såna "nötbringande träd" i landet.

"Hästkastanjer är inte nära släkt med äkta kastanjer utan namnet syftar bara på likheten hos frukter och frön."
www.odla.nu/inspiration/kastanj-hastkastanj
sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stkastanj


däremot har vi ju gran och tallkottar och fröna/nötterna från dessa frukter ska gå att äta. eventuellt var det en av dem som inte rekommenderas. då vi har väldigt många såna träd i det här landet så lär det nog vara värt att testa. det ingår dock tydligen inte i allemansrätten att klättra upp i träden och ta kottarna vart man vill utan man måste fråga de som står skrivna som ägare av skogen, enligt svensk lag. däremot får man ta de kottar som ramlat ned på backen utan att fråga men man bör givetvis passa på precis när de är som mest mogna och jag har för mig att det var då kottarna har ramlat ned från trädet vilket skulle vara på hösten. och som jag fann för ett tag sedan efter en googling så var det ett finskt företag som köpte kottar för fem kr kilot!

förresten har jag både hästkastanj och vanlig kastanj hemma. de vanliga i ugnen gav en verkligt nötig smak till maten. ska testa att odla dem också.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by PsychoWard.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 månader sedan #1215186 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Laga mat del 2
Jag har ännu inte funnit ork att koka pasta. Jag är så lat att jag mår dåligt av det. Jag var hemma hon kompisen i onsdags och till och med han ställde sig vid spisen, han stekte potatis. Jag som lagade mat ofta och nästan bara åt egenlagat. Att det ska vara så svårt att komma igång med matlagning igen.
  • MetroGirl
  • Besökare
  • Besökare
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1215197 av MetroGirl
Svar från MetroGirl i ämnet Laga mat del 2
3 matvaror och frukt ni inte vill äta?

ja vill ej äta grisfötter,cuinoa,havregryn,papaya
Last edit: 4 år 4 månader sedan by MetroGirl.
Mer
4 år 4 månader sedan #1215200 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Laga mat del 2

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 3 månader sedan #1217430 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Laga mat del 2
Jag kanske kokar lite pasta då och då och mikrar köttbullar. Det har jag hemma. Men aldrig att jag orkar använda ugnen igen. Jag måste göra enklast möjliga rätter. Man kan börja med det och sedan åter göra t ex köttfärssås.
Mer
4 år 3 månader sedan #1217492 av memphis
Svar från memphis i ämnet Laga mat del 2
Börja smått Fantasio. Men det är säkert ett negativt symptom du har, att du tappat lusten för matlagning. Det har jag med. Jag lagar maten bara så snabbt som möjligt för att bli klar med det.