Psykosvärld och handfast verklighet

  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
12 år 8 månader sedan #425000 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Psykosvärld och handfast verklighet
raderad
Mer
12 år 8 månader sedan #425001 av Geta
Det är mycket som vi inte vet någonting om vad det beror på. :va?
Mer
12 år 8 månader sedan #425085 av Inwatto
Har kommit på en ny modell för hur det kan vara. Istället för att se det som två saker: det friska och det sjuka, så är det en och samma verklighetsuppfattning i grunden, men med olika mycket vanföreställningar.

Det liknar natthimlen. Den ser man sällan hela eftersom man står upp eller sitter ner. Vissa stjärnor kan vara skymda av moln (vanföreställningar), ja är man akut sjuk så har man väldigt mycket såna saker ivägen. När man är återhämtad, har de flesta molnen skingrats, men en del av himlen kan fortfarande vara täckt av moln utan att man ser det, för man har fokus på annat.

Den här viljan att se det som två saker kommer nog ifrån att jag velat förskjuta det sjuka och se det som ett separat tillstånd. Den nya synen på det hela gör att jag inte glömmer att trots att någon är sjuk, så har de en fungerande verklighetsuppfattning också bland alla konstigheter.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
12 år 8 månader sedan #425090 av Geta
Det finns ingen som är helt psykotisk. Man är det mer eller mindre.
Mer
12 år 8 månader sedan #425175 av björk
JAG
hade ett rejällt "Bastu-bad av psykos" ! Den gången det blev som värst !.... :lol:
Mer
12 år 8 månader sedan #425243 av Admin1
Vanföreställningar påminner en del om drömmar i vaket tillstånd. Vanföreställningar kan vara bisarra och det kan drömmar också vara. Drömmar handlar ofta om ens tidigare liv och det gör vanföreställningarna också oftast. När man drömmer så tror man det är verklighet och samma sak gäller för vanföreställningarna. Det som skiljer är att antipsykotika minskar vanföreställningar, men inte drömmar.