Psykosvärld och handfast verklighet

Mer
12 år 7 månader sedan #432550 av Traxerity
Djup insomni kan orsaka drömmar i vaket tillstånd. Då är man vaken 20 timmar om dygnet och sover 4. Finns folk som är det och jag lovar dej att dom har det riktigt segt. :fiol
Mer
12 år 7 månader sedan #432554 av Melun

Inwatto skrev: Har kommit på en ny modell för hur det kan vara. Istället för att se det som två saker: det friska och det sjuka, så är det en och samma verklighetsuppfattning i grunden, men med olika mycket vanföreställningar.

Det liknar natthimlen. Den ser man sällan hela eftersom man står upp eller sitter ner. Vissa stjärnor kan vara skymda av moln (vanföreställningar), ja är man akut sjuk så har man väldigt mycket såna saker ivägen. När man är återhämtad, har de flesta molnen skingrats, men en del av himlen kan fortfarande vara täckt av moln utan att man ser det, för man har fokus på annat.

Den här viljan att se det som två saker kommer nog ifrån att jag velat förskjuta det sjuka och se det som ett separat tillstånd. Den nya synen på det hela gör att jag inte glömmer att trots att någon är sjuk, så har de en fungerande verklighetsuppfattning också bland alla konstigheter.


Det är nog så att man är i helt olika känslomässiga tillstånd i situation till situation. I det ena tillståndet kan man tänka sig olika saker beroende på sitt känslomässiga tillstånd, vilket man inte kan göra i ett mer logiskt (verkligt?) känslomässigt tillstånd. Man ser helt plötsligt klarare i en kall och hård verklighet av medicinen än i det totalt blinda känslor man har annars. ??
Mer
12 år 7 månader sedan #432560 av Melun
Människan gör ju av naturen olika saker vid speciella känslomässiga tillstånd. T.ex. Vid sexuella perioder i livet så gör man saker man normalt inte kan tänka sig göra. Man befinner sig helt enkelt i olika känslomässiga tillstånd. Vanebildande preparat ( som alkohol, benzo osv) kan försätta en person i ett förändrat känslomässigt tillstånd, som gör att man gör saker man inte skulle göra annars.
Mer
12 år 7 månader sedan #432641 av bubbleboy
Jag vet hur det ligger till hela tiden, bara att jag ibland hanterar det bättre än andra gånger
Vill bara få en chans att leva som alla andra

Jobbigt att vara rädd för döden när man inte vill leva
Mer
12 år 7 månader sedan #432646 av Isa-Alise
bubbleboy,

Det blir bättre med tiden... man lär sig hantera röster och paranoia, och medicinerna föbättras också. :hjärta
Mer
12 år 7 månader sedan #432710 av Admin1
De flesta förbättras med tiden, men under den tiden kan det gå upp och ner även om trenden är förbättring. Det går att minska risken för att få psykoser med rätt behandling och hälsosamt leverne, så att man bara får en psykos vart 10-20 år. De första 5 åren med schizofreni är värst och jobbigast.