Fra

  • Sebastian-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #150030 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet Fra
Sedan går det inte att analysera asymmetriska gerillakrigare i förhand, hur de slår till beror helt på vilka kommunikationsmöjligheter som finns. Det kan vara en tunnelbana, en buss, ett flyg eller genom att köra ner människor med en bil som nyss hände två(!!) gånger i Jerusalem.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #150041 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fra
Om jag vill att all trafik övervakas, nope. Var hittar man då den felande länken som fra vill övervaka. Är det bättre att man tar en oskyldig än att att skyldiga kan slinka förbi det finmaskiga nätet. Men by the way, mycket av natos och rysslands försvar använder sig av koder. Men i enbart militärt syfte kan jag godkänna detta, men säpo och polisen har gjort en trevare att få utnyttja fra:s spaning. Om vi tar ett konkret exempel, dem hittade ju mijajlovice tack vare puk-dokumentationen. Vilket är förbjudet nu. Integriteten ska säkerställas att inte regeringen får en inblick i hur vissa jobbar. Ok varför är nato en helig ko? Vad jag vet sysslar inte sverige med företagsspioneri, för att nu komma in på ett annat ämne? Men kan regeringen utnyttja fra till till att bortse från det rent militära till ett civilt syfte?

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 7 månader sedan #150085 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Fra
Värt att tänka på att FRA har inga egna intressen. Dem blir anlitade av regering ( som behöver veta vad som händer runt om i världen för att ta korrekta beslut i t.ex. utrikespolitiska frågor ), dem blir anlitade av försvaret ( för att inhämta underättelser där försvaret själva INTE FÅR eller KAN gräva ) dem blir anlitade av säkerhetspolisen för att styrka kopplingar mellan kriminella organisationer osv.

Det finns altså ungefär 650 anställda på FRA ( jävligt många fler om vi räknar konsulterna ). Att t.ex. sätta någon eller några av dessa för att spana på enskillda eller småbrottslingar i eller utanför Sverige är bortkastade pengar. Det gör polisen själva. Intressanta frågor kan vara affärskontakter mellan svenska och utländska företag.

FRA har även en annan funktion. Dem har förbannat bra koll på hur många IT-system fungerar. Dem har bra koll på hur man skyddar sig och detta lär dem mer än gärna ut. Eller ja dem gjorde det förr iaf. Har själv vart på kurs där tre underbara människor från FRA undervisade i hur man kan skydda sig mot just avlyssning.

Att man ändrar i lagen att FRA även får lyssna i marknätet är inte så konstigt. Förr gick i princip all trafik genom luften, nu går den genom marken. Tiderna ändras. Våra underättelseorganisationer måste ändras med tiden. Vi får inte vara långsammare på att snappa upp infromation än våra grannar..
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #150144 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fra
Ja, varför ska vi avlyssna våra vänner? Varför inte bara avlyssna ryssarna? Vi är än så länge inte med i nato, så vi har inte all tillgänglig information av dem. Vi har haft en ubåt i dem amerikanska farvattnen, deras flotta blev frustrerade. Så lång samarbetar vi med dem, men vi kan inte se enbart se ryssarna som våra fiender och dem har inga större företagshemligheter. Jag är för nato, men även vänner undanhåller viktig information.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 7 månader sedan #150145 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Fra

Jocke skrev: Ja, varför ska vi avlyssna våra vänner?


Vi får inte gå misste om viktiga underättelser. När det gäller stora vänner så kan det vara extra intressant att se till att dem verkligen är våra vänner.

Jocke skrev: Varför inte bara avlyssna ryssarna?


Vad är det för speciellt med ryssarna, varför skulle vi bara titta på dem?
Mer
15 år 7 månader sedan #150156 av Stinan
Svar från Stinan i ämnet Fra
Jag är redan övertygad om att staten avlyssnar mej, läser min post och filmar och fotar mej i smyg, så jag har svårt att förstå att fra skulle vara nåt konstigt?! Kanske man kan begära ut sitt eget matrial om det blir "lagligt"?