är empati också "biologiskt"?

  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #151298 av aivo
Svar från aivo i ämnet är empati också "biologiskt"?

Sebastian- skrev:

Krille skrev: Visst är ateismen och cynismen väldigt meningsfull?


Det är fel att stämpla mig som ateist och cyniker då jag är varken eller.

Varje sann religiös person måste betrakta människan som en dualistisk varelse - besittandes både själ och en djurisk kropp. Kroppen representeras av djuriska lustar i stil med driften efter makt eller sex och hunger - men själen står för det spirituellt rena och vad som egentligen är värt att bevara. På sätt och vis betraktar jag därför kroppen som ett själens fängelse. Varje befriad själ måste räknas som en vinst.

Cynism vore att ge upp och inte sprida det glada budskapet.


ja anklagar inte dig som cyniker,
utan snarare det framtidsscenario du beskriver
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #151433 av Jocke

Niklas skrev:

Jocke skrev: Lögn är en falsifikation! Men en sanning kan vara modifierad. Man hittar bättre egenskaper av lögnen. Men nu går vi djupare, lögnen vill säga sanningen, Den vill förvandla lögn till sanning varför? Men min etiska sanning är enkom, jag får hjälp, alltså kan jag hjälpa andra? Är detta egoistiskt, så säger jag bara, fuck u, we need each other, livet är inte konformistiskt, ve behöver varandra.


Då har du viljornas kamp i oändlighet, vilket omöjligen är om en biologisk kropp. Den biologiska kroppen är ändlig. Viljan är oändlig. Tänk rätt vs. fel. Utgå från oändliga behov för att analysera någonting ändligt är omöjligt.


Jag undrar, då kan man egentligen inte analysera det oändliga? Man får troligen ett oändligt svar? Då blir det abstrakt, då finns det ingenting man kan utforma en teori kring. Det ändliga måste då vara viljan och den biologiska kroppen i ett? Behov är alltid oändligt. Då kan man inte analysera ett behov då den är absolut nödvändig för att man ska kunna överleva? Men pratar vi om att man kan utnyttja ngt för egen vinnings skull, då tror jag man får fram ett ändligt svar, förnekelse?

Vars är världen på väg?
  • Sebastian-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #151436 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet är empati också "biologiskt"?

Krille skrev: ja anklagar inte dig som cyniker,
utan snarare det framtidsscenario du beskriver


Planeten håller på att gå under pågrund av en extrem överpopulation. Den enorma mängden människor resulterar i etniska konflikter, utrotning av djurarter och att skogar och naturlivet skändas och skövlas. Detta är inget framtidsscenario, det är fakta. Jag är realist och inser att mänskligheten måste begränsas. Jag har läst att planeten klarar av att husera ungefär 6 miljoner däggdjur av människans storlek, inklusive övrigt djurliv, så det krävs en kraftig depopulation så fort som möjligt.

Pentti Linkola har skrivit en hel del om ämnet och gör en ganska korrekt analys av vad som måste göras för att bevara planeten.

If the present amount of Earths population is preserved and is reduced only by the means of birth control, then:
- Birthgiving must be licenced. To enhance population quality, genetically or socially unfit homes will be denied offspring, so that several birth licences can be allowed to families of quality.
- Energy production must be drastically reduced. Electricity is allowed only for the most necessary lighting and communications.
- Food: Hunting must be made more efficient. Human diet will include rats and invertebrate animals. Agriculture moves to small un-mechanized units. All human manure is used as fertilizer.
- Traffic is mostly done with bicycles and rowing boats. Private cars are confiscated. Long-distance travel is done with sparse mass transport. Trees will be planted on most roads.
- Foreign affairs: All mass immigration and most of import-export trade must stop. Cross-border travel is allowed only for small numbers of diplomats and correspondents.
- Business will mostly end. Manufacture is allowed only for well argumented needs. All major manufacturing capacity is state owned. Products will be durable and last for generations.
- Science and schooling: Education will concentrate on practical skills. All competition is rooted out. Technological research is reduced to extreme minimum. But every child will learn how to clean a fish in a way that only the big shiny bones are left over.


- www.penttilinkola.com/
Mer
15 år 7 månader sedan #151438 av Geta
Handlar inte hans budskap om fascism?
Mer
15 år 7 månader sedan #151439 av schizo

Geta skrev: Handlar inte hans budskap om fascism?


Han är ekofascist.
sv.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola

I hans värld skulle schizofrena bli utrotade precis som
andra " mindervärdiga" utrotades av nazister och fascister.
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #151440 av aivo
Svar från aivo i ämnet är empati också "biologiskt"?

Sebastian- skrev: Planeten håller på att gå under pågrund av en extrem överpopulation. Den enorma mängden människor resulterar i etniska konflikter, utrotning av djurarter och att skogar och naturlivet skändas och skövlas. Detta är inget framtidsscenario, det är fakta. Jag är realist och inser att mänskligheten måste begränsas. Jag har läst att planeten klarar av att husera ungefär 6 miljoner däggdjur av människans storlek, inklusive övrigt djurliv, så det krävs en kraftig depopulation så fort som möjligt.

Pentti Linkola har skrivit en hel del om ämnet och gör en ganska korrekt analys av vad som måste göras för att bevara planeten.


Man ska inte fastna i tankar om rätt eller fel,
plötsligt blir man manipulerad utan att man vet om det,

Vi behöver ingenting, det är det som är poängen.

Bara för samhället går under behöver man inte agera som en idiot.
Det finns etik och moral också, något som kanske glöms bort ibland