är empati också "biologiskt"?

Mer
15 år 7 månader sedan #151496 av Nissegossen

Krille skrev:

Sebastian- skrev: Planeten håller på att gå under pågrund av en extrem överpopulation. Den enorma mängden människor resulterar i etniska konflikter, utrotning av djurarter och att skogar och naturlivet skändas och skövlas. Detta är inget framtidsscenario, det är fakta. Jag är realist och inser att mänskligheten måste begränsas. Jag har läst att planeten klarar av att husera ungefär 6 miljoner däggdjur av människans storlek, inklusive övrigt djurliv, så det krävs en kraftig depopulation så fort som möjligt.

Pentti Linkola har skrivit en hel del om ämnet och gör en ganska korrekt analys av vad som måste göras för att bevara planeten.


Man ska inte fastna i tankar om rätt eller fel,
plötsligt blir man manipulerad utan att man vet om det,

Vi behöver ingenting, det är det som är poängen.

Bara för samhället går under behöver man inte agera som en idiot.
Det finns etik och moral också, något som kanske glöms bort ibland


Jag tror du menar så här, vi behöver inte mer än ett barn behöver.
Barnet säger själv ifrån vad det behöver.

Mamma jag är hungrig.
Mamma jag behöver gå på toa
Mamma jag fryser
Mamma jag vill leka
Mamma jag är törstig
Mamma jag är sömnig
Mamma, jag älskar dig!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 7 månader sedan #151497 av Isa-Alise
:hjärta

Barn är nog de som väcker mest av vår medkänsla...
Mer
15 år 7 månader sedan #151499 av Isa-Alise
Blir vi för många kan vi med vår tekniska utveckling snart skapa bostäder i rymden...

Men det bästa sättet att stävja överpopulationen är att öka standarden i fattiga områden... då föder folk färre barn, för de som de får börjar överleva... och de får tid till att ägna sig åt annat som arbete och fritid...

Om ett av fem barn dör före 5 års ålder och ännu fler inte blir vuxna skaffar man många barn som en garanti... speciellt när samhället inte tar hand om sina sjuka och sina pensionärer...utan det är barnen som tar hand om de gamla föräldrarna... så ser det ut i u-länderna...

Här har vi en brist på barn... vi behöver föda fler för att tillräckligt många vuxna i arbete ska kunna försörja oss så att vi får våra pensioner som gamla... eller öppna gränserna och ta in fler i arbetsför ålder...
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #151573 av Jocke
Nä, Linkola får förbli okänd utanför dem djupa skogarna. Han förespråkar ett tredje världskrig, vilket låter som ett galet resonemang. Hans sätt att demonstrera primitivism, beror nog på att han själv inte ska vara med och fatta viktiga beslut. Han tillåter en viss klass leva lyxliv, medan resten ska leva på samma villkor som på medeltiden. Hans tänkande tyder på att han har mindervärdeskomplex.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 7 månader sedan #151574 av Geta
Det är väl likadant som att man inom kyrkorna väntar
på jordens undergång för att då ska paradiset komma
för de utvalda.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #151575 av Jocke
Det låter och är bara ett önsketänkande, sunda förnuftet säger en annan sak motsvarande dem principer vi känner till i dagens läge.

Vars är världen på väg?