är empati också "biologiskt"?

Mer
15 år 7 månader sedan #151441 av schizo

Krille skrev:

Sebastian- skrev: Planeten håller på att gå under pågrund av en extrem överpopulation. Den enorma mängden människor resulterar i etniska konflikter, utrotning av djurarter och att skogar och naturlivet skändas och skövlas. Detta är inget framtidsscenario, det är fakta. Jag är realist och inser att mänskligheten måste begränsas. Jag har läst att planeten klarar av att husera ungefär 6 miljoner däggdjur av människans storlek, inklusive övrigt djurliv, så det krävs en kraftig depopulation så fort som möjligt.

Pentti Linkola har skrivit en hel del om ämnet och gör en ganska korrekt analys av vad som måste göras för att bevara planeten.


Man ska inte fastna i tankar om rätt eller fel,
plötsligt blir man manipulerad utan att man vet om det,

Vi behöver ingenting, det är det som är poängen.

Bara för samhället går under behöver man inte agera som en idiot.
Det finns etik och moral också, något som kanske glöms bort ibland



"Vi behöver ingenting, det är det som är poängen"

Vad menar du? Utveckla.
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #151442 av aivo
Svar från aivo i ämnet är empati också "biologiskt"?

schizo skrev: "Vi behöver ingenting, det är det som är poängen"

Vad menar du? Utveckla.


Att det är alla begär av att ha det o det,
men helst det, men vänta, det här är bäst.

Alla begär är det drivit hela karusellen,
så enda sättet att stoppa den är att sluta
behöva massa saker o bara leva

precis som man alltid gjort innan liksom,
det finns ingen mirakelkur,
mirakelkuren är att sluta söka en kur
o bara gilla läget som det är :)

(enligt mig)
  • Sebastian-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #151443 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet är empati också "biologiskt"?

Geta skrev: Handlar inte hans budskap om fascism?


Varje friskt tänkande människa är innerst inne fascist. Vi tillfrågar inte en parkbänksalkoholist om viktiga läkarbeslut som rör vår hälsa, eller en obildad arbetare hur en rymdraket bör byggas, men vi låter samma element vara med och styra landets framtid, vilket är av större betydelse än en rymdraket eller vår personliga hälsa. Det är bättre att låta friska, intellektuella och ordentligt fungerande människor ta de viktiga besluten.
  • Sebastian-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #151444 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet är empati också "biologiskt"?

Krille skrev: Det finns etik och moral också, något som kanske glöms bort ibland


Vad har tyckande med saken att göra?
Mer
15 år 7 månader sedan #151467 av Isa-Alise
Tyvärr var det ett likande tänk som låg bakom steriliseringarna av utvecklingsstörda, psykiskt sjuka, romer och andra i Sverige under föregående århundrade...

Själv tycker jag att ett nazistiskt/fascistiskt tänk går emot alla religiösa och medmänskliga principer som jag har... jag värnar den svages värde och rätt!
  • Sebastian-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #151493 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet är empati också "biologiskt"?

Isa-Alise skrev: Tyvärr var det ett likande tänk som låg bakom steriliseringarna av utvecklingsstörda, psykiskt sjuka, romer och andra i Sverige under föregående århundrade...

Själv tycker jag att ett nazistiskt/fascistiskt tänk går emot alla religiösa och medmänskliga principer som jag har... jag värnar den svages värde och rätt!


Fascism har ingenting med nazism att göra.