Nya rön om schizofreni från Nature

Mer
10 år 5 dagar sedan #659797 av Admin1
Det kan också vara psykologiska faktorer, som att man är säker på att misslyckas och därför gör man inget, vilket gör att man verkar ha negativa symptom.
Mer
10 år 5 dagar sedan #659798 av Admin1
Utvecklingsländer: Paradoxala effekter

Personer med schizofreni i utvecklingsländer verkar klara sig bättre än i väst. Forskarna försöker komma på varför.

Det är svårt att göra studier i uländer, men det verkar som schizofrenin kan ha en gynnsammare förlopp i uländer och särskilt Indien.

Forskarna tror det beror på bättre socialt stöd i uländer och stöd från anhöriga och omgivningen. Mindre kritik från omgivningen och lättare att få arbete.

www.nature.com/nature/journal/v5 ... 8S14a.html

Kommentar:

I Indien är man oftast vegetarian, vilket kanske kan ha inverkan. Sedan kan den dåliga hygienen i uländer göra att deras immunsystem är mer aktivt. Immunsystemet kan ju vara involverat i schizofreni.

Uländer har hög spädbarnsdödlighet och barn med anlag för svårare schizofreni har kanske en högre dödlighet som spädbarn än andra spädbarn och överlever därför inte barndomen. Personer med schizofreni har ju högre dödlighet, så den dödligheten har kanske funnits tidigare.
Mer
10 år 5 dagar sedan #659800 av Geta
Då borde schizofreni varit sällsyntare förr i Sverige, än vad det är nu. Författaren Lubbe Nordström kallade
Sverige "Lort-Sverige" på 30-talet. Det var vanligare att man badade bastu förr, men det lade sig kyrkan emot,
då det ansågs omoraliskt.
sv.wikipedia.org/wiki/Lort-Sverige
Mer
10 år 5 dagar sedan #659801 av Admin1
Personer med schizofreni har en ökad infektionskänslighet. Att ha ökad infektionskänslighet som spädbarn i ett uland är förödande, eftersom dödligheten är hög i olika typer av infektioner, som just barn är känsliga för eftersom de inte har hunnit förvärva full motståndskraft mot infektioner.
Mer
9 år 11 månader sedan #661033 av Admin1
Har uppdaterat Om schizofreni med nyheterna från Nature.

www.viska.se/index.php/om-schizofreni
Mer
9 år 11 månader sedan #662948 av Cosmos
Mycket intressanta data Admin. Några reflektioner:

Den högre dödligheten kan handla om att symtomen är så påfrestande på det autonoma nervsystemet, att hjärta, lungor och ämnesomsättning blir påverkade. Särskilt stark ångest påverkar hjärtat.

Svårigheten att hitta de gener som kan orsaka schizofreni handlar säkert om att samma gener finns representerade i så många andra anlag . Konstnärlighet, kreativitet och flexibel tankeförmåga är några. I sin bästa form blir generna positiva för individen, i sin sämsta orsaker de psykisk sjukdom. Så kan de mixas också.

Miljöfaktorerna är mycket större än forskare låtsas om. Jag hörde häromdagen på radio att barn som är ensamma mycket under sin uppväxt löper större risk för både psykisk sjukdom och självmord. Den sociala biten är oerhört viktig för hälsan.

De ämnen och substanser som förekommer i högre nivåer än normalt i kroppen är ofta orsaken till sjukdomar, inklusive de psykiska. Särskilt kalcium. Onormala nivåer av kalcium påverkar hjärnan i mycket hög grad och kan leda till demens kombinerad med psykisk sjukdom. Jag såg detta på mycket nära håll då min far blev psykiskt sjuk (mer sjuk än innan i själva verket) och utvecklade tidig demens. Han hade sedan flera år tillbaka mycket höga nivåer av kalcium i blodet vilket inte läkarna hittade någon förklaring till. Sedan förstod man inte att kalcium, eller brydde sig/kollade inte upp det/ var orsaken till min fars sjukdom. Han dog nerdrogad av Haldol i ett sköljrum dit de hade rullat in honom eftersom de trodde han snart skulle dö.

Epilepsi och schizofreni är besläktade vilket kan tyda på att schiz kan bero på en hjärnskada. Jag är epileptiker och innan ett anfall går jag in i ett drömliknande tillstånd där tiden försvinner. Jag har gissat på att dopaminnivån är väldigt hög innan ett anfall eftersom tankarna inte går att kontrollera, men jag vet inte. Jag har en påvisbar skada i höger tinninglob, men varför den finns där är svårt att veta. Ep är något som "går" i min mammas släkt. Intressant nog så har jag även genetiskt påbrå för schizofreni; fast från min far. Jag är dubbelförsäkrad så att säga. Och så har jag då min kreativa sida där jag kanaliserar allt det här.

Slutsatsen måste bli att mönstren är så komplexa så det egentligen är omöjligt att säga var och hur schizofreni uppstår. Jag tror man är utrustad med en taskig mix helt enkelt.