Nya rön om schizofreni från Nature

Mer
9 år 11 månader sedan #665660 av Admin1
Ångest och depressionssjukdomar är mycket vanligare hos kvinnor än män. Troligtvis har det att göra med de kvinnliga könshormonerna östrogen och progesteron. Forskare i Uppsala undersöker nu sambanden i en stor studie.

forskningochmedicin.vr.se/knappa ... 03125.html
Mer
9 år 5 månader sedan #701213 av Kevick
Att kvinnor idag har så mycket psykiska problem tror jag bottnar i ett sjukt samhälle där alla ska jobba och förverkliga sig själva.

I ett traditionellt perspektiv är ju kvinnan den som tar hand om barnen. I dagens Sverige har hon ju lämnat över detta till samhället. Men hormonerna har inte börjat jobba utan är fortfarande inställda på att ta hand om de egna barnen.
Mer
9 år 5 månader sedan #701214 av Geta
Ja, det har jag också undrat över varför hem och barn ska vara något så negativt. Ungdomar från en
del andra länder klagar på att föräldrarna förväntar sig att de ska gifta sig och skaffa barn. Mina
föräldrar förväntade sig att jag skulle bli sinnessjuk. Det kan väl inte ha varit bättre? Nu talas det
om att föräldrarna ska vara närvarande, för att barnen ska få god psykisk hälsa och klara PISA-proven.
Mer
9 år 5 månader sedan #701217 av Kevick

Geta skrev: Ja, det har jag också undrat över varför hem och barn ska vara något så negativt. Ungdomar från en
del andra länder klagar på att föräldrarna förväntar sig att de ska gifta sig och skaffa barn. Mina
föräldrar förväntade sig att jag skulle bli sinnessjuk. Det kan väl inte ha varit bättre? Nu talas det
om att föräldrarna ska vara närvarande, för att barnen ska få god psykisk hälsa och klara PISA-proven.

Hehe, ja statistiken en måste ju se bra ut. Att svenska barn mår skit behöver ju inte avspegla sig i PISA. Värre är det med självmorden.

Hemmavarande förälder är ingen garanti för att slippa bli sjuk. Men som det ser ut idag kan inte vara bra för någon. Mina föräldrar förväntade sig bara att jag skulle skaffa familj och barnbarn åt dem. Vilket jag vägrade.
Mer
9 år 5 månader sedan #701271 av Admin1
Jag tycker att dagens sjukvårdsdebatt missar en sak. Ta kvinnor t.ex de konsumerar mer sjukvård och verkar vara sjukare, men lever ändå längre än män. Det lär oss en viktig sak att det är inte sjukdom, som är det viktigaste för sjukvården utan att minska dödligheten. Det finns också självupplevda sjukdomar, som inte innebär att sjukdom föreligger t.ex hypokondri. Vårdens viktigaste uppgift är att minska dödligheten och särskilt hög dödlighet. En annan viktig uppgift är upplysa om inbillad sjukdom. Inbillad sjukdom borde man försöka undvika att behandla i vården utan avfärda via online test. Det är ju onödigt att gå till läkare om man är frisk.
Mer
9 år 5 månader sedan #701273 av Geta
Jag tvivlar på att det är önskvärt för sjukvården att folk ska leva så länge som möjligt.