Nya rön om schizofreni från Nature

Mer
9 år 11 månader sedan #662951 av Geta
I Vetenskapens värld i TV i veckan handlade det om växande klyftor i samhället. Där påstods att
statusen har betydelse för hur gammal man blir. Schizofrena befinner sig i botten, när det gäller
status. Schizofrena dör i förtid. Kanske finns en orsak där. Det är stressande att ha låg status.
Mer
9 år 11 månader sedan #662965 av Cosmos
Jag lyssnade på radion och hörde samma sak. Men kolla in Admins utdrag ur Nature, där finns många faktorer som kan spela in. Personligen tror jag på att de plågsamma symptomen och upplevelserna som påverkar hjärta, lungor och ämnesuppsättning. Att rökning är så vanligt och missbruk kan ju också förkorta livet. Samtidigt så har nikotin en dopaminhöjande effekt och sprit, ja, det känns bara bra att komma ifrån alltihop.

Det här med klyftor hit och dit. Det tror man ju är orsaken till allt. Sverige är ett av de länder som har minst ekonomiska klyftor. Tror faktiskt att vi är de som har allra minst klyftor. Samtidigt dör ju inte folk som flugor i länder med stora inkomstskillnader, tvärtom. Ju bättre den sammanlagda ekonomin är ju bättre sjukvård.

Däremot; att känna sig stigmatiserad och mindre värd är nog något som kan förkorta livet. Inte i sig, men p g a att man då röker, dricker och tar andra droger i högre grad.

Fast ångest i sin värsta form tror jag kan förkorta livet betydligt. Det ger sig på hjärtat. Själv har jag haft en hjärtinfarkt. Då var jag 55 år. Mitt hjärta är dåligt, har hjärtsvikt och angina pectoris. Jag tror att den fruktansvärda ångesten som inledde hela skiten bäddade för mina hjärtproblem. Den var inte av denna världen. Även senare och ibland nuförtiden kan jag ha svår ångest. Och det känns att den påverkar hjärtat.

Vi i Sverige är hjärntvättade till att tro på s k socio-ekonomiska faktorer till det mesta. Jag tror detta placerar människor automatiskt i en underordning som förstärks genom att samhällets genom uttryck som "utsatta områden", "frustrerade hit och dit" offerförklarar dessa människor. Dessa tar till sig detta och gör så småningom det till en identitet.
Mer
9 år 11 månader sedan #662966 av Geta
Just nu i valtider är det väl viktigt för en del partier att peka på klyftorna som ökar i Sverige.
Många har trots det väldigt bra i jämförelse med andra länder.
Mer
9 år 11 månader sedan #663037 av Cosmos
När man presenterar den här statistiken om ökande klyftor så jämför man sisådär 40.000 industriarbetare med 80-90 st avv de högst betalda företagsdirektörerna. Det går att bevisa det mesta med statistik. Det utgår i regel från en sepcifik politisk agenda och är därför viktigt att kolla efter vem som har beställt undersökningen.
Mer
9 år 11 månader sedan #663056 av Admin1
Så här skriver Nature:

Det finns många faktorer, som kan förkorta livet, självmord, antipsykotikabiverkningar, rökning, missbruk och dålig hälsovård, vilka alla kan förklara varför man dör 15-25 år tidigare.

Emellertid dessa faktorer anses inte av alla forskare vara orsaken, eftersom dödligheten var förhöjd även före antipsykotika och även för de som fått vård i toppklass. En ny förklaring är att schizofreni påskyndar åldrandet och därför dör man tidigare. Forskarna försöker nu att ta reda på vad som orsakar det för tidiga åldrandet, så att man kan förhindra detta.Det finns många faktorer, som kan förkorta livet, självmord, antipsykotikabiverkningar, rökning, missbruk och dålig hälsovård, vilka alla kan förklara varför man dör 15-25 år tidigare.

Ångest tror jag inte på för enligt Nature är det bara några procent som har ångest. Se detta diagram:
www.nature.com/nature/journal/v5 ... 2a_G3.html

Tror många saker gör att dödligheten ökar som de nämner + brist på motion och sysselsättning. Det krävs nog mer forskning.
Mer
9 år 11 månader sedan #663057 av Geta
Ensamhet och att sakna sammanhang kan vara en risk för förtida död.