Nya rön om schizofreni från Nature

Mer
9 år 11 månader sedan #663966 av Cosmos

Admin1 skrev: Så här skriver Nature:

Det finns många faktorer, som kan förkorta livet, självmord, antipsykotikabiverkningar, rökning, missbruk och dålig hälsovård, vilka alla kan förklara varför man dör 15-25 år tidigare.

Emellertid dessa faktorer anses inte av alla forskare vara orsaken, eftersom dödligheten var förhöjd även före antipsykotika och även för de som fått vård i toppklass. En ny förklaring är att schizofreni påskyndar åldrandet och därför dör man tidigare. Forskarna försöker nu att ta reda på vad som orsakar det för tidiga åldrandet, så att man kan förhindra detta.Det finns många faktorer, som kan förkorta livet, självmord, antipsykotikabiverkningar, rökning, missbruk och dålig hälsovård, vilka alla kan förklara varför man dör 15-25 år tidigare.

Ångest tror jag inte på för enligt Nature är det bara några procent som har ångest. Se detta diagram:
www.nature.com/nature/journal/v5 ... 2a_G3.html

Tror många saker gör att dödligheten ökar som de nämner + brist på motion och sysselsättning. Det krävs nog mer forskning.

OK, man har väl haft otur som har drabbats av en sådan ångest. Men jag har hört sjuka personer som har beskrivit sin värld. Och det har varit upplevelser av ren skräck. Jag kan skriva under på det. Skräck kanske är den korrekta benämningen.
Mer
9 år 11 månader sedan #663978 av Cosmos
Men nog är det väl många andra som har denna helvetsångest/skräcken? Sedan att man inte dör av den är väl en annan sak. Ångest är ju det som leder in på missbruk, rökning och annat destruktivt leverne. Att man som schizofren inte skulle ha någon ångest/skräck tror jag inte på. Det är väl kanske beroende av att man kallar den för något annat.

Att se och höra non-existing things, att ständigt känna sig förföljd.... vad leder det till om inte ångest/skräck?

Ångest kan ju i och för sig maskera sig till något annat, så i själva verket är hallucinationerna bara ett försvar mot skräcken som människan annars inte skulle klara av.
Mer
9 år 11 månader sedan #664092 av Admin1
Det är lite konstigt med att bara några procent enligt Nature har problem med ångest för att här har ganska många problem med ångest, sedan finns det undersökningar, som har kommit fram till att det är det jobbigaste symptomet vid schizofreni och då borde inte bara några procent omfattas.
Mer
9 år 11 månader sedan #665345 av killergirl
Jag har ångest varje dag typ 24/7
Mer
9 år 11 månader sedan #665461 av Admin1
Det finns ju KBT mot ångest, så det finns annat än ångestmediciner. Ångest verkar vara själens motsvarighet till smärta.
Mer
9 år 11 månader sedan #665560 av killergirl
har provat kbt funkar till en viss gräns