Nya rön om schizofreni från Nature

Mer
10 år 2 veckor sedan #657689 av Admin1
Förebyggning: Före genombrottet

Att försöka upptäcka riskfaktorer och varningstecken kan stoppa några schizofrenifall – eller göra dem bättre förberedda om vad som kommer.

Undersökningar finns nu som tyder på att tidig upptäckt och behandling kan halvera dem som senare får psykos. Tidigare kunde det ta 10 år av symptom innan man fick korrekt diagnos och behandling.

Men förbättringar krävs för att hitta riskfaktorer och större kliniska studier på förebyggande behandling måste göras innan den kan få allmän användning inom psykiatrin, men om det fungerar kan det vara ett stort framsteg.

Miljöfaktorer kan trigga schizofreni och bättre kost under graviditeten, mindre infektioner och vitamin D kan kanske förhindra vissa fall.

Förändrat beteende – misstänksamhet, hört röst och isolering kan tyda på psykosrisk, men bara en tredjedel får psykos av dessa personer. De med denna psykosrisk har förhöjt dopamin i hjärnan.

Behandlingen för att förebygga psykos består idag inte av antipsykotika utan KBT, där man lär sig analysera sitt tänkande och tänka annorlunda tex om man misstänker andra för onda avsikter får man lära sig att tänka kritiskt och hitta andra förklaringar som tyder på motsatsen. KBT kunde halvera psykosrisken i en studie.

4 Omega-3 kapslar per dag sänkte psykosrisken från 28 % till 5 % och den skyddande effekten verkar kvarstå i 6 år. Omega 3 minskar inflammation och minskar oxidativ stress. För att förebygga psykos verkar omega-3 vara bättre än antipsykotika.

Forskarna försöker att bättre förutsäga vilka som kommer att få psykos. Att mäta kognitiv förmåga kan ge 90 % träffsäkerhet ungefär. Magnetröntgen och EEG kan också förbättra träffsäkerheten. Mätningar av kortison och proteiner i blodkroppar kan kanske användas också. I framtiden kan kanske kognitivt test på dator, salivprov och blodprov användas för att förutse vilka som får psykos.

www.nature.com/nature/journal/v5 ... 8S12a.html
Mer
10 år 2 veckor sedan #657690 av Geta
Vad hjälper det om läkaren säger att man inte ska uppehålla hans dyrbara tid i onödan när man söker i tidigt skede.
Mer
10 år 2 veckor sedan #657692 av Admin1
Det var väldigt intressant med omega-3. Kanske skulle de ge både omega-3 och KBT samtidigt för att förebygga psykoser. Skulle kanske kunna minska schizofreni med 90 % om man hinner upptäcka förstadiet.

Det vore intressant också att testa omega-3 mot återfall i psykos hos redan de som har schizofreni, som alternativ till antipsykotika.
Mer
10 år 2 veckor sedan #658235 av Cosmos
Själv har jag stor förmåga att hitta ordkombinationer som på något sätt baserar sig på välkända fraser men som i ny form kompletterar varandra utan att för den sakens skull ha med varandra att göra. Det kan vara rim och liknande som t ex "samla gammal flamma" eller "gammal gam" (amalgam)", "brukare brukar bruka" eller "fly, men illa lukta".

Över huvudtaget är jag en ord-människa som har oerhört lätt för att skriva men är dålig på att prata. När jag pratar med människor blir det ofta för mycket ord och för lite innehåll. Ingen förstår egentligen vad jag menar.

Jag är kreativ och aktiv i främst musik, men tecknar också. Och naturligtvis skriver. De här förmågorna har hjälpt mig mycket i livet. Jag brukar undra hur mycket värre det hade varit annars.

Det är intressant med dopaminsystemet. Hela belöningssystemet är ju beroende av dopamin. När en psykos utvecklas borde man ju vara hög som ett hus eftersom dopaminnivåerna stiger. Det blir helt enkelt för mycket av det goda.

Det här expresståget av idéer, tankar, bilder och ljud som i vissa perioder kör igenom mitt huvud utan uppehåll; kan det vara en effekt av kraftigt förhöjda dopaminnivåer?
Mer
10 år 2 veckor sedan #658272 av Admin1
Ja, det kan bero på förhöjt dopamin, eftersom antipsykotika kan ha effekt mot tankestörningar. men det finns psykoser utan förhöjt dopamin t.ex de psykoser som antipsykotika saknar effekt mot. Riktigt vad som ger dessa psykoser vet man ännu inte.

Neologismer dvs att man hittar på nya ord förekommer ganska ofta vid schizofreni.
Mer
10 år 2 veckor sedan #658489 av Admin1
Åldrande. Lev fortare och dö yngre

Personer med schizofreni visar tecken på snabbare åldrande, vilket kan ge forskarna ökad förståelse för sjukdomen.

Länge har det varit känt att personer med schizofreni lever kortare. Det märktes redan på mentalsjukhusen där livslängden var kortare än andra psykiska sjukdomar. Idag lider man av hjärt-lung och ämnesomsättningsproblem, som kan starta i unga år.

Det finns många faktorer, som kan förkorta livet, självmord, antipsykotikabiverkningar, rökning, missbruk och dålig hälsovård, vilka alla kan förklara varför man dör 15-25 år tidigare.

Emellertid dessa faktorer anses inte av alla forskare vara orsaken, eftersom dödligheten var förhöjd även före antipsykotika och även för de som fått vård i toppklass. En ny förklaring är att schizofreni påskyndar åldrandet och därför dör man tidigare. Forskarna försöker nu att ta reda på vad som orsakar det för tidiga åldrandet, så att man kan förhindra detta.

En sak som upptäckts är att personer med schizofreni, som aldrig använt antipsykotika kan ha prediabetes, som är en riskfaktor för hjärtsjukdom. Tyder på att blodsockeromsättningen är felaktig vid schizofreni. Kognitiva mätningar tyder på att personer med schizofreni är 10 år äldre än andra personer. Det kan bero på att vid schizofreni, så förloras dubbelt så mycket vit hjärnsubstans som normalt.

Noggrannare studier pågår för accellererat åldrande och om livsstilen kan också inverka. Genom att veta vad som orsakar accellererat åldrande, så finns det möjlighet att behandla och motverka åldrandet samt för tidig död.


www.nature.com/nature/journal/v5 ... 8S16a.html