ESL

Mer
7 år 1 månad sedan #911376 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet ESL
Trassel Har du någon kontakt med sjukhus? I så fall finns en sjukhuskyrka, de är vana vid patienter från psyket om det ligger där. Gå till närmsta sjukhus och prata med dem där på sjukhuskyrkan, de är vana och har samma tystnadsplikt som övriga anställda på sjukhuset.

Där gick jag själv för en medarbetare, hon var chef för personalen på kyrkan där. Hon är utbildad psykolog och jag gick dit en gång i veckan i en 5-6 år utan kostnad för mig, samt att det upphörde på min begäran. Där kan du få det bollplank du nu saknar, helt gratis för dig. Du behöver inte ens vara varken troende eller ens ha en kristen religion och nu har jag förstått att en de? medarbetare där är muslimer.

Prova, de kan ju inte annat säga, de är till för just dig som är patient på sjukhus och behöver någon att prata med.

Om du inte vet vart du skall vända dig till, skriv ett pm till mig, så söker jag på webben efter lämplig kontakt. Räcker inte det går jag ned till Östra här, det ligger inom 10 min gångväg till sjukhuskyrkan här hemifrån mig. där kan jag fråga.
Lycka till!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 1 månad sedan #911377 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet ESL
Om inte annat gå till församlingens kyrka där du bor och prata med en Diakon, eller en Diakonissa de är också utmärkta bollplank. Som i allt, det är ju så att en del har man inget större förtroende för och där är det kemin mellan er som måste stämma, annars är det svårt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 1 månad sedan #911382 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet ESL

Geta skrev: När jag gick sjukvårdsutbildning, skulle vi ha psykodrama, men jag slapp för att
jag hade varit psykiskt sjuk ansåg studierektorn. Kan inte rollspel på samma sätt
vara farligt för psykiskt sköra.

Jag genomled psykodrama på min utbildning. Det var fruktansvärt, ångesten bara sprutade. Den inledande "rundan" i cirkel på golvet var värst. Men jag hade klarat andra krävande moment under utbildningen så det var bara att hugga i. Skulle inte ha fått gå vidare annars. Fast gruppledaren såg rakt igenom mig. Hon sade att hon kände "obalans" i gruppen.
Mer
7 år 1 månad sedan #911383 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet ESL
För att förtydliga: Det här var nästan 10 år efter mitt psykosgenombrott 1980. Men jag blev ju aldrig densamma efter detta så visst var det att leka med elden....
Mer
7 år 1 månad sedan #914654 av Trassel
Svar från Trassel i ämnet ESL
Sååå enormt lättad. Jag har fått klartecken att byta mottagningen, får en sjuksköterska på psykosmottagningen som vet vad han gör. På måndag börjar ESL och nästa fredag har jag fått ett läkarbesök och då ska kontakten på mottagningen vara med också!!! var på ett sista möte igår med den sköterskan jag har haft förut, var nervös men det blev ett jättebra samtal då hon påpekade att det ska kännas bra för mig och att jag förmodligen får bättre hjälp där, dom är ju inriktade på psykoser.
Mer
7 år 1 månad sedan #915851 av Trassel
Svar från Trassel i ämnet ESL
i Måndags var första gången på ESL. Gick bra, verkar vara en grupp med otroligt mycket olikheter samtidigt som vi har liknande problem. Jag pratade med min kp efteråt. Kändes bra, han verkar jättebra och är trygg. Nu ska det bli roligt att börja, vi fick en läxa om sårbarheten som jag kände var lite svårt när vi satt där, men så har jag resonerat med mamma och min moster, som har sett mig sjuk och då kom vi på flera sårbarheten. Dessutom har mina boendestödjare ESL utbildning och kan stötta mig i detta.