Alltså hur orkar ni schizofrena med ert liv?

Mer
6 år 10 månader sedan #948422 av IngeF

MsTibbs skrev: En autist kan ha sympati, om den får hjälp att förstå att tårar betyder ledsen...

Jeg har ofte tenkt på om autistiske matematikkgenier forstår matematikkens instrumentelle verdi? Det er neppe strengt nødvendig å skjønne dette for å være god i matematikk.
Mer
6 år 10 månader sedan #948423 av IngeF

Geta skrev: IngF,

Jag tvivlar på att du är en idiot! Jag förstår spörsmålet, för jag spelade frisk med min schizofreni väldigt länge.

Min akutte psykose ble så påfallende at ingen kunne unngå å legge merke til den. Men på psykiatrisk sykehus samlet jeg meg etter noen uker, og hevdet at jeg var symptomfri selv om jeg slett ikke var det. Fa slapp de meg ut.
Mer
6 år 10 månader sedan #948663 av krokus

Carmen Al Kebab skrev: Alltså hur orkar ni schizofrena med ert liv?

Orkar för att jag måste. Hunden räknar med mig. :hjärta

Eftersom jag inte vet om jag har varit död tidigare, har inget minne av det, vet jag inte hur det ter sig att vara död. Det gör mig rädd. Vågar inte dö. Inte nu i alla fall.
Mer
6 år 10 månader sedan #948689 av Nissegossen
Döden är ganska definitiv, man vet vad man har, men man vet inte vad man får.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 10 månader sedan #948690 av Nissegossen
Livet har man fått för att man skall leva livet och inte själv avsluta det. Det är upp till farsan däruppe vad man får efter livet, om det nu är så.

Förr fick en självspilling som man sade förr inte begravas i vigd jord, alltså inte på kyrkogården utan utanför. Kistan fick inte ens vara med på en begravningsmässa för den döde.

Det ansågs som skamligt att ta livet av sig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 10 månader sedan #949033 av krokus

Nissegossen skrev: Döden är ganska definitiv, man vet vad man har, men man vet inte vad man får.

Sant. :flag