Inger Forsgren

I oktober 2023 lämnade utredaren Thomas Lindén sitt betänkande Vi kan bättre – kunskapsbaserad narkotikapolitik med liv och hälsa i fokus (Narkotikautredningen) till regeringen.

Sedan utredningen blev klar har vi på NSPH gjort ett uttalande, medverkat till en debattartikel och lämnat ett formellt yttrande till regeringen om betänkandet.

I utredningens expertgrupp satt bland annat Inger Forsgren från NSPH:s medlemsorganisation RFHL (Riksförbundet Hela Livet).

Hör mer om utredningen och om Ingers egna erfarenheter av beroende och hennes engagemang i brukarrörelsen.

Från NSPH.

Kommentar  
I folkskolan tågpendlade jag varje dag. I min klass i 5:an fanns en pojke från Stockholm, som bodde hos släktingar för han hade varit småkriminell där. Tyvärr blev det inbrott i kiosken och fönsterkross på skolan. Han erkände dock allt. Efter 6:an var det realskola och internat i närmsta stad. Husmor var syster till väderspåmannen Enok Sarri, som jag naturligtvis pratat med, som var rolig. Till frukost åt vi choklad, hårdbröd med kaviar. En gång skrek en pojke det är mjölbaggar i brödet. Alla rusade till hans bord och där kravlade en mjölbagge. Det blev ett väldigt rabalder för många hade hunnit äta ett par smörgåsar redan och mådde inte så bra. Alla var hungriga så vi knackade hårdbrödskivorna på alla sidor för att skaka ut mjölbaggarna. Vi var 50 så det var ett rejält oväsen.
Min hemby var också ett järnvägsamhälle. Men ingen stor järnvägsknut. Vi åkte tåg till skolan. På min pappas sida har flera studerat och särskilt till ingenjörer. Med ett hår kom jag in på en yrkesutbildning innan jag blev psykotisk. Nu skäms jag för att jag bluffade att jag var psykiskt frisk.
Det var ett järnvägssamhälle jag växte upp. Alla jobbade på järnvägen utom en kokerska och två renskötare. Skulle jag rabbla upp mina examina och militära meriter, skulle ingen där tro att det var möjligt. Men de var rätt imponerade när jag kom in på utbildningen i Stockholm, eftersom den gav då de högsta lönerna av alla. Gymnasieutbildningen var förr högt värderad och gav goda inkomster också. En farbror tog studenten som privatist. Man kunde läsa in studenten själv och tentera. Det var skrivning och muntlig tentamen för professor. På universitetet hade jag en muntlig tentamen för professor. Jag imponerade genom att hitta ett fel i boken vi läste som jag lyckades bevisa var fel.
I min hemby var det väl prästen, kantorn, lärarna i Folkskolan och en distriktssköterska som hade längre utbildning. Min kusin tog studenten men hon blev så märkvärdig att min mamma inte tyckte att jag skulle gå gymnasiet.
På 50-60 talet var det akademikerbrist och utbildningsnivån var låg. I min uppväxtby hade alla utom två enbart folkskola. Idag har alla gymnasieutbildning och 30 % akademiskutbildning. Det finns ett akademikeröverskott. Men en sak är viktig med akademisk utbildning den kan bara komma till sin rätt i en lämplig intellektuell miljö. Läkarna har lyckats med detta och är i topp statusmässigt än. Mitt yrke låg tidigare i statustoppen, men ligger nu på absoluta statusbotten, liksom även lönerna. Uppenbarligen har vi gjort något riktigt fel, när detta statusras skett. Det märkliga är att ingen ägnar sig åt självrannsakan eller ens påpekar problemet.
Här i Sverige räcker det att ha utbildning till frisör, för att få bli politiker.
Sant, men t.ex i Tyskland vill man helst ha politiker med doktorstitel. Merkel t.ex hade det. I Sverige är det undantagsfall med sådana meriter utan politiker är snarare drop outs från utbildningssystemet. Men utbildningskraven borde vara högre för ledare i offentlig och statlig verksamhet. Man bör ha gedigna kunskaper om vad man leder. Det skall inte vara ett förläningssystem. Idag är dessutom lönen för akademiker låga. Utbildning kostar egentligen ingenting idag. Det blir dyrare om man snålar på utbildningen för det blir sämre.
Det gäller väl främst politiker att de har dåliga kunskaper om sina ämnesområden.
I mitt yrke förstod man inte att det var ett intellektuellt krävande jobb. Cheferna tyckte att det räckte med ett års universitetsutbildning, när egentligen det borde vara 5-10 år. Många som leder viktiga verksamheter i samhället förstår inte vad de leder och vilka kraven på personalen bör vara. Att leda handlar inte om att vara symbol eller bra på prata, man måste också veta och ha relevanta kunskaper som bas för sitt ledarskap. Annars blir det bara luftslott.
Jag tror att många och inte bara akademiker förstår inte hur svåra och komplicerade många saker kan vara. Teoretiskt går det att räkna ut saker som inte fungerar i praktiken. Yrkesutbildningar är inte anpassade till verkligheten.