Nu ska jag börja preppa!

Mer
5 år 11 månader sedan #1058056 av Nissegossen
Bra att ha eget då, naturligtvis. Under wwrII så vad det ransonering, min far sade om det: Har du bara socker och kaffe kan du byta det med något annat. På 50-talet visade min mor på kaffebönor och sade till mig att släktingar skickat kaffebönorna med lejd fartyg från USA. Bönorna var grå eftersom de var orostade vilket man enkelt gör genom att lägga ett tunt lager varje böna för sig på en bakplåt och in i varm ugn och rostade där. Börjar det ryka måste man ta ut dem direkt.

Om man köper orostade bönor idag kan man precis få det kaffe som smakar bäst, det går att köpa i lösvikt med olika sorter som man själv tycker om. Man bör då ha en gammal kaffekvarn för att mala dem. Jag köpte en kvarn på secondhand den var ny och på den en lapp där det stod made in China. Den fungerar bra. Rostade kaffebönor där bestämmer du själv rostningen vad du tycker bäst om och bör snarast efter spisen drickas så fort som möjligt för bäst resultat

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 11 månader sedan #1058058 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Nyss åt jag upp två burkar vita bönor i tomatsås ur mitt preppförråd. De höll på att bli för gamla. Har en burk med vatten i mitt badrum. Byter ut vattnet var tredje månad.
Mer
5 år 11 månader sedan #1058064 av Nissegossen
En dunk med vatten står under diskbänken. vatten är färskvara byt som Geta

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 11 månader sedan #1059492 av memphis
Svar från memphis i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Fick en BROSCHYR i brevlådan igår. Mycket lämpligt just igår eftersom all teknik låg nere som om det varit en attack. Den heter: OM KRISEN ELLER KRIGET KOMMER av MSB. Och det verkar som om de uppmanar oss alla att preppa lite! Det är en checklista på saker man bör ha uti fall att. Preppingsaker. Mat, vatten, värme, kommunikation.
Mer
5 år 11 månader sedan #1059588 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nu ska jag börja preppa!

ispegelland skrev: Fick en BROSCHYR i brevlådan igår. Mycket lämpligt just igår eftersom all teknik låg nere som om det varit en attack. Den heter: OM KRISEN ELLER KRIGET KOMMER av MSB. Och det verkar som om de uppmanar oss alla att preppa lite! Det är en checklista på saker man bör ha uti fall att. Preppingsaker. Mat, vatten, värme, kommunikation.

Ja, den fick jag också igår.
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1060129 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Nu har jag beställt det här...


En vattenrenare, så jag kan ta vatten från t.ex. ån...




Ett spritkök, så jag kan laga mat vid händelse av ett strömavbrott. Imorgon ska jag köpa bränsle o konserver...




En vev-radio, med solceller o inbyggd ficklampa...








Det här hade jag, som jag nu räknar in i min prepping...


En geigermätare, om atombomberna skulle börja falla...




Multiverktyg är ett måste...




En yxa kan vara bra att ha...

Last edit: 5 år 11 månader sedan by Richard.