Nu ska jag börja preppa!

Mer
5 år 11 månader sedan #1060752 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Kom o tänka på det här med antibiotika. Jag frågade min pappa som är apotekare, vilken antibiotika man bör ha o han sa flukloxacillin. Hur lång hållbarhet har det? Jag ska beställa det av husläkaren.

O sen vilka andra mediciner, salvor o sånt man bör ha? Helst receptfria. I krig använder, i alla fall förr, både starka opioider o uppiggande typ amfetamin, men det är ju inte särskilt lagligt. Koffeintabletter kanske? Efedrin tror jag inte heller är olagligt, men vet inte var man köper de.

Vad rekommenderar ni att man ska köpa ett lager av? Jag ställde samma fråga på Flashback o fick svar:

Olika antibiotika dödar olika bakterier. Det är ingen idé att försöka självmedicinera om du inte har medicinsk kunskap, eftersom att du kan bli sämre om du tar fel sorts antibiotika


Klorhexidin, milda smärtstillande (typ Panodil), febernedsättande o lite sånt fick jag också som svar.
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1060769 av notwoodstock
Här mäter killen prestanda:

Last edit: 5 år 11 månader sedan by notwoodstock.
Mer
5 år 11 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1060770 av Nissegossen
Rickard, skrev ett långt textschok i går ang överlevnads knivar. Jag var klar och skickade till dig och tekniken sade att jag suttit för länge och att jag var utloggad, viska svalde allt och jag var chockad allt jag skrivit var borta. Har ingen lust att skriva det igen. Lite kort, en kniv behöver man och knivämnet skall synas i hela knivens längd, på bägge sidor av kniven men i skogen har man om man skall jaga efter kött, en jaktkniv.

En överlevnads kniv i hårdstål, en bra är Finska Armens överlevnads kniv är bra men dyr. hårdstål innebär att för att skärpa den ett diamantbryne. Titta efter i bestiklådan om du har någon kniv med synligt knivämne på en kniv.
Själv har mitt långa skinkbestick kniv i den frågan

Varför synligt, det innebär att du kan själv göra ett handtag på kniven te x en gammalmorakniv med träskaft kan du inte själv göra ett handtag till den, då kniven i handtaget är bara en rest och du kan inte själv göra ett handtag. Min överlevnadsinstruktör hade en kollega hos sig när jag var där han hade en morakniv med gjuten plast, jag fråga honom varför. Han sade handtaget går inte sönder han betygsatte min instruktör. Där finns inga värmemöjligheter så man får ha soppa i en termos. Han hade varmt vatten och en påse frystorkad mat som han han blandade med vattnet och åt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 11 månader sedan #1060823 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Dagens prepp... 3 liter T-Röd, 3 burkar ravioli o 5 burkar ärtsoppa. På måndag kommer nog grejerna jag beställde. Radion, spritköket o vattenrenaren.

Mer
5 år 11 månader sedan #1060875 av Nissegossen
Rickard slå preppers på yuotube du bör hitta mycket där

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 11 månader sedan #1061035 av notwoodstock
Jag lyckades med mina värmeljusplaner, men minsta gasolköket har jag också. Båda är bra att ha. Grundläggande säkerhetstänkande kan vara att ha flera lösningar, för det känns t.ex. inte så bra att börja plocka fram mer än värmeljusen, om det blir strömavbrott.

Dom är billiga, också! Och om man har bra ljushållare för dom, så eldar man inte upp huset, vanliga stearinljus litar jag inte på.

Sedan har jag börjat tröttna på att bunkra saker. Det skrivs ju också om att dom förbättrar elnäten.

Själv har jag packat saker i en väska, också - om man behöver utrymma.

Frågan är om min USB kaffekoppsvärmare kan ordna mig Snabbkaffe?