Robotar!

Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1083205 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Jag hade kunnat tänka mig att gå på den här utbildningen + köpa kompletta programmet OrCad men det kostar för mycket för min plånbok sen känner jag väl att jag lite för gammal. Med andra ord, utbildningen kostar runt 50 tusen kronor + programmet kostar säkert minst lika mycket:

300


OrCad:

300


300
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1083222 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
I morgon ska jag lösa ut labbaggregatet - ska bli kul!

Sen nästa köp kanske ska bli ett oscilloskop - eller ska jag vänta med saken till lite senare kanske? I alla fall. jag ska surfa under tiden och leta efter lämplig oscilloskop som jag vill ha och som inte kostar allt för mycket.

Preliminärt?:

300


Ett oscilloskop måste jag ha för att se signalens spänning efter en tid (ett elektriskt mätinstrument):

300


Skillnaden mellan labbaggregatet som jag ska få i morgon är att aggregatet har cirka 30 sidor använda manual medans oscilloskop kan ha flera 100 sidor använda manual, så det är mycket tyngre sak.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1083312 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Oscilloskopet och frekvensgenerator som beskrivs i boken som jag håller på och läser så behöver jag också dom två instrumenten om jag ska laborera. Jag är intresserad av att fortsätta studera elektronik hela livet ut så då måste jag skaffa båda sakerna. Har surfat runt lite för att kolla efter en lämpligt funktionsgenerator/frekvensgenerator och hittade den här - preliminärt:

300


"Beskrivning
Arbiträr funktionsgenrator
*2 kanaler vardera 60MHz (fyrkantsvåg)
*amplitud upp till 20Vpp
*150Msa/s samplingshastighet
*14 bitar vertikal upplösning (amplitud)
*16kpts vågformsminne
*lågt jitter
*innovativ easy-pulse teknologi
*modulation AM, DSB-AM, FM, PM, FSK, ASK, PSK och PWM
*svep och burst
*övertonsgenerering
*kombination av vågformer
*precionsfrekvensräknare
*4.3″ färg TFT-LCD
Anslutningar:
*USB host
*USB device
*Ethernet LAN".

Det finns bara ett sätt att lära sig behärska oscilloskop, funktionsgenerator och andra instrument: det är att öva, öva, och öva. Ungefär så står det i en av mina utbildnings böcker.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan #1083315 av Richard
Mer
5 år 8 månader sedan #1083316 av Richard
Svar från Richard i ämnet Robotar!
Jag har ett oscilloskop hemma, men bara halva skärmen funkar.
Mer
5 år 8 månader sedan #1083319 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
"Det finns en uppsjö nya betydligt billigare oscilloskop på marknaden. De är oftast digitala med en massa finesser. Ofta finns också en USB-anslutning så man kan se signalen på en PC. Är man nybörjare och inte har någon erfarenhet av elektronik bör man börja använda ett analogt oscilloskop. Man får då mer känsla och förståelse för signalerna när man mäter."

"J. F."