Robotar!

Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1085243 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!

Lugn skrev: Innan du lägger mer pengar borde du bygga något! Tänk på att teknik åldras...lite som frukt, fast inte lika snabbt! Det som är bra teknik idag är dålig teknik om 5 år. Att lägga stora pengar på att köpa alla komponenter som finns är lite som att köpa all frukt på Ica innan du börjar baka paj. Bättre att köpa lite frukt, göra lite paj, och sen köpa ny fräsch frukt för nästa omgång pajer.


Jo, men apparaterna som tillexempel Lab aggregat är i princip samma sak om typ 20 år också! Arbetsböckerna (från runt år 2014) som jag utbildar mig från använder typ 20 år gamla apparater när dom gör/experimenterar olika saker. Fast apparaterna är gamla så är principen detsamma som dagens apparater, det är bara det att det är mer finesser i dagens apparater än vad det var för runt 20 år sedan.

Lab aggregat från år 1983 som arbetsboken (boken är från år 2014) har/använder:

300


Lab aggregat från år 2014 (fast köpt år 2018) som jag har:

300


Båda apparaterna fungerar i princip samma sak - ingen större skillnad direkt fast den ena är över 30 år äldre apparat!
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan #1085250 av Kvark
Svar från Kvark i ämnet Robotar!
Som många redan påpekat börjar du i fel ände.
Finns ingen anledning att köpa proffsprylar som nybörjare.

När jag var 12 år fick jag en labblåda för 100 kr.
Den innehöll det mesta man behövde för att se om
intresse för elektronik fanns eller ej.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1085254 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Har ju utbildningsböcker här hemma som är både för nybörjare och proffs i elektronik! Tar bara ett steg i taget. Köper prylarna efter den ordning arbetsboken vill att man ska ha till praktiska övningar för det räcker inte bara med teori.

Passar på att köpa dyra saker nu under 1-2 år som jag kan ha prylarna i äldre dar för sen när min kvinna går i pension eller slutar att arbeta framöver så är det troligtvis andra tider om inte jag vinner en storvinst på spel eller så.

Om cirka 1-2 år när jag har allt så har jag under tiden lärt jag mig varje apparat jag köpt. En apparat har allt från 50 sidor till flera 100 sidor manual att läsa. Så därför också av den anledning köper jag inte "alla" apparater på en och samma gång för det tar tid att lära känna/bekanta sig med bara en apparat som har en massa finesser... .
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1085272 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!

Kvark skrev: Som många redan påpekat börjar du i fel ände.


Den här robot tråden som jag skapade har funnits sen i början av 2010-talet - så det är ingen ny tråd! Med andra ord, elektronik/robotar/Arduino är inget nytt för mig. Det är del 2 nu, dags nu att realisera i praktiken också - bättre sent än aldrig… !

300
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan #1085390 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Idag gick jag igenom över 2 timmar video utbildning inom elektronik om en apparat!
Mer
5 år 8 månader sedan #1085732 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Här är några övningar i elektronik boken/arbetsboken som man måste kunna:

1:1 Vad menas med att ett batteri kortsluts?

1:2 Skriv några rader som förklarar vad en integrerad krets är. Om du vill, kan du leta efter och skriva ut från Internet.

1:3 Temperatursensorn LM35 matas med 12 V. Vilken utspänning lämnar sensorn, om temperaturen är 37 grader?

1:4 Vad är det för skillnad mellan en matningsspänning och en signalspänning?

1:5 Utspänningen från sensorn i uppgift 1:3 förstärks 5 gånger i en spänningsförstärkare. Hur stor blir utspänningen från denna förstärkare?

1:6 I teoridelen finns i slutet av kapitel 1 ett utdrag från databladet för temperatursensorn LM35. På utdraget finns 11 egenskaper (features) listade. Skriv ner dessa 11 egenskaper på svenska.

2:1 Ett batteri för en mobiltelefon har spänningen 3,6 V. Batteriets kapacitet är 0,13 Ah. Hur länge kan batteriet användas innan det är urladdat, om strömuttaget är 0,15 A?

2:2 En glödlampa för 230 V drar 0,26 A. Hur stor är glödlampans effekt?

2:3 Hur många 60 watts lampor för 230 V drar tillsammans 10 A?

2:4 En värmefläkt avger 3000 W och drar 7,5 A. Vilken spänning är fläkten kopplad till?

2:5 Hur många Ws går det på en Wh?

2:6 En 200 m lång tråd har en resistens på 1,8 Ω. Hur stor är spänningen mellan trådens ändpunkter om en ström på 15 A flyter genom den?

2:7 Startmotor i en bil drar 45 A. Den tar då ut 475 W från bilbatteriet. Hur stor är batteriets spänning?

2:8 Resistensen hos en 40 W glödlampa för 230 V mäts med en ohms meter till 90 Ω . Hur stor är startströmmen till lampan, om den begränsas endast av denna resistens?

2:9 Hur stor ström drar lampan i förra övningen normalt, om den kopplats till 230 V?

2:10 En värmetråd med resistensen 0,5 Ω drar 1150 W. Hur stor är strömmen genom tråden? Hur stor spänning är tråden kopplad till?

2:11 En kopparledning med resistensen 0,26 Ω genomflyts av strömmen 16 A. Hur stor är effektutvecklingen i ledningen?

2:12 Skriv med en 10-potens:

a. 100 000 =

b. 0,00001 =

c. 0,1 X 100 =

d. 100 X 0,0001 =

e. 10 X 0,001 X 0,01 =

Hoppar över 2:13 och 2:14 för det går tillexempel inte skriva så här:
300


2:15 Hur mycket energi innehåller batteriet i övning 2:1? Svara i Joule.

2:16 Vad menas med att en resistans är linjär?

2:17 En glödlampa är stämplad med 12 V, 2,5W. Den kopplas till ett fulladdat bilbatteri med spänningen 13,6 V. Hur stor blir effekten i lampan, om dess resistans antas vara linjär?

Tja, det var några frågor - det finns upp till 15:5... .