Ett liv bortkastat

Mer
4 år 1 månad sedan #1239884 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Ett liv bortkastat

Admin1 skrev: Fantasio,
Du har ju jobbat i 20 år. Många här har aldrig jobbat. Utbildning är överskattat och ger skulder. Det kan vara stressigt att studera och en hel del insjuknar under studietiden. Jag tycker du kan känna dig nöjd. Det kunde varit mycket värre.

20 år i arbeidslivet med schizofreni er sikkert godt over snittet. Det er et problem at schizofreni som regel slår til på et særdeles ugunstig tidspunkt i livet.
Mer
4 år 1 månad sedan #1239893 av Richard
Svar från Richard i ämnet Ett liv bortkastat
Det är naturligtvis inte ditt eget fel, Fantasio!

Jag drömde om att bli fysiker innan jag blev sjuk. Nu sitter jag här med sjukersättning o daglig verksamhet istället.

Men det viktigaste tycker jag är att man är symtomfri, vilket naturligtvis inte alltid är så lätt. Samt att man inte har suicidtankar!
Mer
4 år 1 månad sedan #1239895 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Ett liv bortkastat
Jeg har aldri vært symptomfri. Men det handler mest om at jeg er lite fleksibel og tilpasningsdyktig. Det har ikke all verden med selve schizofreni å gjøre. Den er bare et ekstra lag patologi på toppen.
Mer
4 år 1 månad sedan #1239994 av wasp
Svar från wasp i ämnet Ett liv bortkastat
Utbildning hjälper inte mot vår sjukdom. Själv hade jag 4,8 i betygsmedel vid studenten. Räckte ändå inte, fick kanske skriva högskoleprov för att nå min dröm utbildning. Jodå! Kom in ttill sist, men vad spelar det för roll idag?? Sedan snart 40 år har jag levt i en värld fylld av röster, ibland bättre, andra stunder sämre och levt på smulorna från de rikas bord.
Mer
4 år 1 månad sedan #1239995 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Ett liv bortkastat
Jag tror att Jesus och Gud är det enda som hjälper om man inte blir av med psykoserna.

Jag har sluppit många besvär sedan jag blev troende, även om andarna påminde mig om vad någon sjukhusande försökte köra med. Jag har upprättelse mot den saken. Sanningen gör mig fri.
Mer
4 år 1 månad sedan #1240014 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ett liv bortkastat
Att ha en utbildning kan vara negativt. Antag att du är läkare och får schizofreni, då blir det svårt att ta ett sämre jobb, så utbildning kan begränsa möjligheterna till arbete snarare än tvärtom.