Vilket land?

Mer
3 år 7 månader sedan #1277720 av memphis
Svar från memphis i ämnet Vilket land?
Jag gillar finska väldigt mycket. Förstår inte ett ord föruton"kiitos" men det låter så härligt. Spanska blir jag också svag i knäna av. Det är rent sensorisk, jag förstår knappt ett ord. Kanske är jag xenofil. Men troligare är det ett fenomen som heter ASMR.
Mer
Mer
3 år 7 månader sedan #1277722 av memphis
Svar från memphis i ämnet Vilket land?
Tack för länken Geta!

Jag är ett stort fan av diverse ljud. På apoteket, när det frasar lite i apotekaren rock, när hon klickar med pennan, skriver på tangenterna. En ren njutning.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1277750 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vilket land?

Geta skrev: Det är väl i första hand fransmännen som vägrat tala engelska.

När jag o min pappa var i Frankrike förra sommaren så körde vi in i fel betalstation på motorvägen. En sån som var avsedd för fordon som hade automatiskt passerkort, till vägbommarna. Så öppnades inte bommen, o det kom bilar bakom, så vi kunde inte backa, men så kommer det en som jobbar på stationen (nu google-översätter jag);

-Avez-vous une carte d'accès automatique?
-No, no, we dont have automatic!

-Avez-vous une carte d'accès automatique?
-No, we drove in wrong lane!

-Avez-vous une carte d'accès automatique?
-We would pay with credit card!

-Avez-vous une carte d'accès automatique?
-Can we pay you with the card, it was a misstake!

-Avez-vous une carte d'accès automatique?
-Misstake! (viftar med kortet)

-Eh bien, tu le penses! Så gick han o drog kortet, han kunde inte ett ord engelska o trodde att vi kunde franska, då han upprepade sig hela tiden...
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Richard.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 7 månader sedan #1277759 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vilket land?
Hahahaha! Skulle velat höra det!

Har aldrig varit i Frankrike och nu är det väl försent med mina ben och fötter. Amsterdam har jag varit i, men drog inte i mig en enda röka. Det var folktomt på caféerna och på restaurangerna var det omöjligt att göra affärer. Kanske berodde det på att det var jul :roll: