Tro

Mer
19 år 4 månader sedan #7065 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tro
One! Ingen är god utom Fadern som är i himlen (gud).

Vi är bara människor med fel och brister, vi är inte Gud.

Där var en lärjunge till Guden Rama. Han hade en diskussion med Rama och frågade; Hur många liv måste jag leva för att bli som du?
Lärjungen satt vid det tillfället under ett stort träd med många grenar och ett stort lövverk med många blad.
Guden Rama svarade; Så många liv som trädet du sitter under har löv.
Lärjungen svarade; Inte flera!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Gud
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7067 av Gud
Svar från Gud i ämnet Tro
Vad skulle du trott på om människan bara var den han är, inget han tror sig vara? En ras utan språk, i flock långt uppe bergerna, ute på stora marker och jagar buffalos? Klart vi behöver nått att tro på, människan är ju gjord för att hela tiden förbättra något som redan ÄR. situationen vi satt oss själva i kräver det av oss. Att tala om vädret nu för tiden är löjligt, nu handlar det om vad som kommer på tv.
Mer
19 år 4 månader sedan #7068 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Ondska
Hej One,

Klart att även ondskan finns inom oss alla, som en möjlighet... men vi har möjlighet att välja mellan många olika sätt att agera i en given situation... man kan välja att göra mer gott... eller mindre ont...

Om inte ondskan fanns inom oss alla hur skulle då världen kunna se ut som den gör... med krig... förtryck... egoism... våld... ha begär... likgiltighet... folk som blundar inför varandra och väljer att inte göra något fastän de kan...

Hej Nissegossen,

Jag tror inte att jag eller någon annan av oss är Gud... men vi har Gud inom oss... en liten bit av det gudomliga.... det som är själva livet... kärnan... vi har det gemensamt med varandra.... för vi är alla skapade till Guds avbild... för att likna Honom... om man vill använda kristna termer så är Helig Ande en del av Gud... och när man är uppfylld av Anden är Gud inom en...

Fast jag tror att detta finns där hela tiden... djupt inom oss alla...

Även Ärkebiskopen KG Hammar talar om "Gud inom oss"... så det kan inte var helt fel tänkt även ur ett kristet perspektiv...
Mer
19 år 4 månader sedan #7071 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Tro
Tyvärr men jag blir så less när man säger att gud är så fruktansvärt god (och endast han???). Läs då gamla testamentet som beskriver en mycket ond gud som dödar och torterar alla som inte följer hans vilja, samt är fullt av historier om krig, massakrer och mördandet av män, kvinnor och barn, allt i Guds namn.

Sedan har vi det gamla "onskans dilemma" = Om Gud vet att ondskan finns men inte kan förhindra den är han inte allsmäktig. Om Gud vet att ondskan finns och kan förhindra den men inte önskar det är han inte god.

Jag hoppas alla får styrka i sin engen tro, och min intention är inte att ta den från någon. Men själv tycker jag att alla människor har potensialen att vara goda, inte bara något dåligt fabulerat (och ofta reviderat) sagoväsen.

Vidare bevis för bibels osanninga har vi utvecklingsläran som är en vetenskaplig lag, bevisad bortom alla frågor och diskussioner.

Förmodligen kommer ni alla att hata mig för vad jag skriver men i min egen värld känns det fel att någon får omotsagd säga vissa saker som de vore sanningar!
/S


/S
Mer
19 år 4 månader sedan #7075 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tro
Isa-Alise! Gud är allestädes närvarande, således finns han inom oss också. Det gör att han finns i helvetet också. Du vet ju att denna värld är i den ondes våld.
Detta är inte Guds rike och Jesus har inte del i den onde dvs han är inte i detta blivande helvete, som en förstörd planeten jorden snart kommer att bli. En soptipp. Men dock! Han har sänt Hjälparen Den Helige Ande, men samtidigt med Helig Ande kom också den ondes ande in i världen.
Det är en ständig kamp mellan ont och gott i andevärlden där vi som är "sjuka" får utstå många prövningar. Det är en kamp om oss.

Silverseven! Det kanske är så att Gud innan han skapade Universum också hade det onda i sig och att han skapade Universum (himmelriket) för att separera det som var en del av honom själv, nämligen ondskan, och samla det i honom själv vad som var utav godo. Med andra ord jämför gärna vad som står sagt i Nya Testamentet om den rike mannen och Lasarus.

Den Gud anser vara utav det som gör vad gott är, samlar han dit ondskan är utanför och aldrig kan komma till, för de äger inte liv i de dimensioner de hade behövt för att komma dit. det här livet är en prövning som vi får genomlida, om vi nu befinnes värda det kommer den som tror på Jesus och faktiskt följer det som står i Nya Testamentet om hur vi skall vara mot varandra, att hamna där vi vill vara.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7077 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Tro
Det viktigaste med alla religioner, som en del religiösa "glömmer" är budskapet om medmänsklighet och solidaritet. Genom att behandla sina medmänniskor som man själv vill bli behandlad kommer man långt. Detta är viktigt oavsett om det inte finns någon Gud eller något himmelrike. Kanske är det ännu viktigare att vi tar hand om varandra om detta livet vi lever är allt vi får.