Tro på Gud/andliga upplevelser

  • gäst2
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146148 av gäst2
Svar från gäst2 i ämnet Tro på Gud/andliga upplevelser
Jag också Nissegosse. God loves us!
  • robert
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146153 av robert
Svar från robert i ämnet Tro på Gud/andliga upplevelser
<!-- w -->
<!-- w -->
Mer
15 år 7 månader sedan #146157 av schizo
Jag måste tillstå att en anledning till frågan var att jag inte har kunnat hitta någon andlighet eller religion som berört mig. Ni får ursäkta ni som är religiösa. Jag respekterar er tro och vill inte kritisera den. Jag har väl också en tro, men den är på kunskap och förnuft. Att man genom en vetenskaplig undersökning av tingen skall förstå världen. Den insikten om naturens minsta och största ordning är för mig en slags andlig upplevelse.

Det är väl en insikt som också börjar sprida sig så smått inom kristendomen, den förra ärkebiskopen menar att vissa saker i bibeln måste tolkas som en omskrivning och skall inte tas bokstavligt, men han står ändå för en sak jag inte kan ta till mig även om vissa religiösa då vill se mig som evigt fördömd. Vilket jag tycker verkar vara en lite väl enkel lösning när man inte tycker om en åsikt.

Ju mer kunskap naturvetenskaperna ger oss desto mindre plats finns för "vidskepelse". Det hindrar naturligtvis inte en personlig hållning till religiösa frågor. Men då blir religionen helt en personlig fråga skild från statligt/ samhälleligt stöd. Vilket jag tycker är bra.
  • Melun
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146165 av Melun
Svar från Melun i ämnet Tro på Gud/andliga upplevelser
Om ni visste vad Jesus har att ge. Skulle ni ha omvänt er direkt. Men det vet man först när Jesus har gett det.
Mer
15 år 7 månader sedan #146180 av maktlös
Jag tror inte på Gud, Jesus, eller någonting annat som liknar en religion.
Jag förstår att man kan hämta mycket från religion och finna en viss ro.

Nu är säkert inte fallet så med er men jag har träffat människor som har använt "guds vilja" som ett argument för att försöka förklara saker man inte förstår. Såfort dessa personer inte förstår sig på något då är det något gudomligt i görningen.

Om det skulle finnas en Gud skulle den inte då bara vilja oss alla väl? Varför utsätta oss för prövningar? I Bibeln utsätter Gud flera gånger människor för hårda prövningar för att dem ska kunna bevisa sin tro. Varför då?

Räcker det inte med att vara allsmäktig. Måste man flexa musklerna likförbannat? Sedan detta med den eviga synden. Vad i helvete, här snackar vi om förlåtelsens religion och alla lever vi i en evig synd? Ärligt talat det känns lite fucked up.

Jag tror att människor överlag ersätter okunskap med religion. Det är enklare att läsa en bok och få svar på en massa frågor som man annars skulle ha väldigt svårt att få svar på.

Människor är nyfikna varelser, vi vill ha svar på saker och ting. Religion ger enkla lättförståerliga svar på saker och ting.

Så, lever vi för att tjäna en Gud? Nej vi lever för att tjäna oss själva och religion tar folk till som ett hjälpmedel.



Nu har jag säkert trampat folk på fötterna. Religion har vad jag tycks märka av ett starkare fäste bland psykiskt svaga personer. Är det för att vi behöver tröst och stöd som kanske inte finns någon annanstans?
Mer
15 år 7 månader sedan #146183 av maktlös
Om jag ska vara ärlig så har jag faktiskt varit med om ett par andliga ögonblick.

Jag förstod allting, allting gick som i slowmotion och jag hade bra svar på alla existensiolla frågor. Jag lixom flöt fram och var hur nöjd som helst.

Jag kände ingen kyla, ingen värme, mina vänner var mina bästa vänner, jag älskade dem verkligen. Det var som att musiken i rummet delade upp sig och jag kunde se musiken framför mig och nästan känna på ljudet.

Det känns som att man har full kontroll och allting går i rätt riktning.