Tro på Gud/andliga upplevelser

Mer
15 år 7 månader sedan #146215 av maktlös

Niklas skrev: Frågan du söker besvara ("är detta av ondo eller av godo?") är en religiös fråga. Mina frågor är däremot mera tekniska än dina religiösa frågor.


Det är för att du är bättre än oss
Mer
15 år 7 månader sedan #146216 av schizo
Vissa har ett behov av en låtsaskompis, andra inte. Själv tillhör jag den senare kategorin.
Mer
15 år 7 månader sedan #146221 av One
Svar från One i ämnet Tro på Gud/andliga upplevelser

schizo skrev: Jag måste tillstå att en anledning till frågan var att jag inte har kunnat hitta någon andlighet eller religion som berört mig. Ni får ursäkta ni som är religiösa. Jag respekterar er tro och vill inte kritisera den. Jag har väl också en tro, men den är på kunskap och förnuft. Att man genom en vetenskaplig undersökning av tingen skall förstå världen. Den insikten om naturens minsta och största ordning är för mig en slags andlig upplevelse.

Det är väl en insikt som också börjar sprida sig så smått inom kristendomen, den förra ärkebiskopen menar att vissa saker i bibeln måste tolkas som en omskrivning och skall inte tas bokstavligt, men han står ändå för en sak jag inte kan ta till mig även om vissa religiösa då vill se mig som evigt fördömd. Vilket jag tycker verkar vara en lite väl enkel lösning när man inte tycker om en åsikt.

Ju mer kunskap naturvetenskaperna ger oss desto mindre plats finns för "vidskepelse". Det hindrar naturligtvis inte en personlig hållning till religiösa frågor. Men då blir religionen helt en personlig fråga skild från statligt/ samhälleligt stöd. Vilket jag tycker är bra.

Ateister och agnostiker hänvisar hela tiden till vetenskap som om den förklarar allt!
Jag undrar, vad är egentligen sanning? Är inte vetenskap också en tro? Man vill ge ett skimmer av sanning genom framhållande av empiriska studier och observation. Men i olika perioder och i olika studier skiftar fokus och resultat. Vetenskapens inställning till t ex solen, klimatet, Big bang, de psykiska sjukdomarnas uppkomst och förklaring, har skiftat otroligt mycket under de decennier som jag har levt (född på 1950-talet)Vad som var "sanning" är det inte idag och vice versa.
Att hela tiden hänvisa till vetenskap känns säkert tryggt för de som tror på den, men snälla kallar inte oss som tror på Gud som skapare av alltet vidskepliga!! Det avslöjar bara att ni är dogmatiska och inskränkta med bristande respekt för de som inte tror som ni.
Tyvärr tillhör de som är troende ateister oftast den kategorin. Ta och ifrågasätt er egen föreställningsvärld också istället för att luta er tillbaka med ett överlägset leende och beklaga de"dumma religiösa".
Mer
15 år 7 månader sedan #146223 av schizo
One,

Utan vetenskap skulle vi vara kvar på stenåldern. Du kanske tycker det är bättre att sitta i en grotta och be till gudar och jättar.

Sen förstår jag inte vad du menar med att tro på vetenskapen. Menar du att gravitation bara är en tro?
  • Melun.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146224 av Melun.
Svar från Melun. i ämnet Tro på Gud/andliga upplevelser

Gäst skrev: Har testat, får inget svar, och inte heller något tecken. Brukar ibland gå på de katolska gudstjänsterna men inte heller då blir jag direkt upplyst.


Rent praktiskt, så kommer du till tro. Blir omvänd genom vattendopet och blir döpt i anden genom att helig ande tar sin boning i dig. Du får då lagen i ditt hjärta och kan följa din vilja bättre än nu. Du får också ett evigt liv i kärlek och sanning
  • Melun.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146225 av Melun.
Svar från Melun. i ämnet Tro på Gud/andliga upplevelser
One,

Nazismen tog ju en massa från "vetenskapen" för att rättfärdiga sin grymma inställning till livet. "Det var såna vindar som blåste över världen då" brukar man säga och de tankarna som fanns i tyskland då, fanns också i USA och Sverige bland annat.