Tro på Gud/andliga upplevelser

Mer
15 år 7 månader sedan #146242 av schizo
Vi ska vara glada att inte Sverige styrs av religiösa ledare. Titta på Iran t.ex. Människorna där lever kvar på bronsåldern på grund av religiösa ledare. Vetenskap är enligt dessa ledare djävulens påfund. Det kommer aldrig komma någon Nobelpristagare i fysik från Iran så länge dessa ledare får vara kvar.

Ett annat skräckexempel är talibanerna. Talibanerna levde i grottor(tyckte väl att stenåldern var bättre) och krävde att andra människor skulle leva likadant.
Mer
15 år 7 månader sedan #146243 av Nissegossen

Gäst skrev: Vi ska vara glada att inte Sverige styrs av religiösa ledare. Titta på Iran t.ex. Människorna där lever kvar på bronsåldern på grund av religiösa ledare. Vetenskap är enligt dessa ledare djävulens påfund. Det kommer aldrig komma någon Nobelpristagare i fysik från Iran så länge dessa ledare får vara kvar.

Ett annat skräckexempel är talibanerna. Talibanerna levde i grottor(tyckte väl att stenåldern var bättre) och krävde att andra människor skulle leva likadant.


Också min uppfattning! Religionerna har spårat ur för länge sedan, man får där göra en omvärdering!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 7 månader sedan #146294 av schizo

One skrev: Ateister och agnostiker hänvisar hela tiden till vetenskap som om den förklarar allt!
Jag undrar, vad är egentligen sanning? Är inte vetenskap också en tro? Man vill ge ett skimmer av sanning genom framhållande av empiriska studier och observation. Men i olika perioder och i olika studier skiftar fokus och resultat. Vetenskapens inställning till t ex solen, klimatet, Big bang, de psykiska sjukdomarnas uppkomst och förklaring, har skiftat otroligt mycket under de decennier som jag har levt (född på 1950-talet)Vad som var "sanning" är det inte idag och vice versa.
Att hela tiden hänvisa till vetenskap känns säkert tryggt för de som tror på den, men snälla kallar inte oss som tror på Gud som skapare av alltet vidskepliga!! Det avslöjar bara att ni är dogmatiska och inskränkta med bristande respekt för de som inte tror som ni.
Tyvärr tillhör de som är troende ateister oftast den kategorin. Ta och ifrågasätt er egen föreställningsvärld också istället för att luta er tillbaka med ett överlägset leende och beklaga de"dumma religiösa".


Jag förstår inte varför religiösa är sådana motståndare till vetenskapen. Det är tack vare vetenskapen som vi har det så bra som vi har det. Det räcker att gå tillbaka 150 år i tiden för att se hur illa vi hade det. Psykiskt sjuka blev då fastkedjade i ladugårdar. Tycker du det var bättre?

Satsa mer på vetenskapen istället så vi kan få det ännu bättre. Full fart framåt.
Mer
15 år 7 månader sedan #146295 av Admin1

gäst 2 skrev: vem vet alla gånger vad som är psykos eller andlig upplevelse/upplysning


Katolska kyrkan har definitioner, som gör att det går att skilja andliga upplevelser från psykisk sjukdom. Jag hittade infon på nätet en gång, när jag googlade.
Mer
15 år 7 månader sedan #146311 av Potte-Boa Jösse
Jag har nog skrivet det innan men eftersom tråden tar upp ämnet igen så skriver jag om det igen.

Det är Sture Johansson som för cirka 30 år sen drabbades av den 3000 år gamla anden Ambres. Ambres förmedlar kunskapen genom att kunna använda Stures kropp. Det är den esoteriska läran som Ambres vill förklara för så många som möjligt.

Jag har träffat honom två gånger tillsammans med andra och det är en mycket sympatisk gammal ande. Att läsa eller träffa honom har gett mig otroligt mycket. Jag är säker på att jag inte skulle må så bra som jag gör nu om jag inte träffat honom. Ursäkta reklamen eller spammet men för mig är det så.

Shirley Maclaine skrev en bok och film om honom sen de träffades Out on a limb. Även filmaren Grönros gjorde en tv film om honom Ambres en död talar. Humanisterna blev vansinniga att det gjordes reklam för honom i tv. Enligt dem så är han en charlatan!

Här är en länk: [url:2ehphpup]http://home.swipnet.se/ambres/[/url:2ehphpup]

Citat:Det är samma sak med det människan kallar andlighet. Den separerar hon också från vardagslivet. Hon talar om ett "andligt liv" och även där skapar hon riter och ceremonier. Hon tror att denna andlighet skall utföras i särskilda lokaler och ledas av särskilda människor och hon slår sig för bröstet i sin andlighet och sätter sig över människor som inte följer samma väg som hon själv. Andligheten blir då något som åtskiljer i stället för något som förenar.

Själva ordet andlighet borde bort och ersättas av ordet medmänsklighet. Att vara medmänniska, att i de miljöer där man vistas och arbetar använda sin inlevelseförmåga, sin medkänsla och sin kärlek. Det är att i allra högsta grad leva ett andlig liv!

Det är i vardagen ni lever och verkar. Det är där ni är omgivna av dem som har något att ge er och som ni har något att ge. Det är där ni har er kamp och det är där ni berikas. Åtskilj inte andligt liv och vardagsliv.
Allt är en enhet."
Mer
15 år 7 månader sedan #146312 av Nissegossen
Du det var nog denna du ville få fram.
Ser nu att det är tillrättat!
home.swipnet.se/ambres/

translate.google.se/translate?hl ... v%26sa%3DX


translate.google.se/translate?hl ... v%26sa%3DX

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum