Hur talade Gud till profeterna?

Mer
9 år 8 månader sedan #686599 av lärjungenMatteus
7 Detta är alltså situationen: de flesta judar har inte fått det erkännande från Gud som de söker efter. De som Gud har utvalt har gjort det, men de andras ögon är förblindade.

8 Det är vad våra Skrifter menar när de säger att Gud har låtit dem somna och tillslutit deras ögon och öron, så att de inte förstår vad vi talar om när vi berättar för dem om Kristus. Och så är det än i dag.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
9 år 8 månader sedan #686602 av Geta
matterik,

När du var ny här på Viska, utgav du dig inte för att vara Jesus eller profet.
Det måste vara något nytt, som hänt dig. :tänk
Mer
9 år 6 månader sedan #699661 av notwoodstock
Intressant läsning.

Många här på siten har ju fått till sig från Heligt i inre röster. Men jag själv är rädd för att man sitter i en ond spiral med inre röster som bygger lögnverk åt en. Som man kan trassla till det för sig i.

"Pröva allt, och behåll det som är gott"

Och att tolka Bibeln är klart vanskligt - precis när man förstår någon pusselbit, så trillar det fram något ställe från GT så man raskt blir lite mer försiktig. Ni som läst hela Bibeln, även krigen och allt i GT och har gott minne har ju större chans att ibland komma ihåg udda saker och förstånd för totalupplevelsen. Jag själv fastnade redan i 1 Mos.

Och den onde omskapar sig till en ljusets ängel (eller hur det nu står - kör utan databibel), så de fina upplevelserna bör prövas, t.ex om dom kanske bara är ungefär sanna.

Och som jag skrev häromveckan - betrakta ovan skrivna med reservation. "Säg inte flasklock, ens en gång", bestämde jag mig ju för. :dator
Mer
9 år 6 månader sedan #699681 av notwoodstock
Man kan åka från lögnaktiga röster till Heliga rätt så fort.

T.ex. så sade en muslim till mig att betrakta alla inre röster som sjukdom, men vi känner ju också att en del är gott, men det kanske är lurigt?!

Den finaste saken som någon sade till mig var, intressant nog, en kvinna som fått till sig av Gud att Gud älskade mig. Och hon hade nog inte inre röster. På så vis så bekräftade Gud lite att inre röster är luriga!

:hjärta :grandpa
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
9 år 6 månader sedan #699765 av Geta
Många gånger talade Gud till profeterna genom drömmar.
Mer
9 år 6 månader sedan #699781 av lärjungenMatteus
Men Her­rens nåd tar in­te slut,
hans barmhärtig­het upphör ald­rig.