Religiösa grubblerier?

Mer
7 år 4 månader sedan #889471 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Religiösa grubblerier?
Geta :tummenupp

Tror att jag de senaste åren lärt mig att grunna på problem, inte grubbla.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
7 år 4 månader sedan #889473 av björk
Svar från björk i ämnet Religiösa grubblerier?
Det blir när man tar till mudras åck doningar i kombinerat med vanlig trans
meditation som det går överstyr och över "baljan". Man får va sin
egen kompass. Det är det högsta åtrå värdig rättfärdiga Sen har de inget med saken
ens hängivelse där tar man fel. Om man tror så. Man får vända kappan efter vinden.
Kan man säg så. -.- Man behöver inte va eller man kan va fundamentalistisk
utan att va fanatisk. Att vila i tron. Det är så mång fascerterat det behöver inte betyda att man är okristen
att man ÄR okristen. Om inte båten driver en åt de hållet. Så många slår nog knut på ett och annat i processen att
förstå sig på. En dristig miss. Grejen o kulmen är att eller för att förstå sig på skall man låta bli de,


:ljus
Mer
7 år 4 månader sedan #889477 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Religiösa grubblerier?

krokus skrev: I somras var det en nära vän till mig, som tog sitt liv och jag saknar honom fortfarande. Han ville åka till Asien med mig, främst Indien, men även andra länder. En av hans förebilder var Alan Watts ( sv.wikipedia.org/wiki/Alan_Watts ).

Jag vill så gärna veta vad som hänt med min vän! Finns han någonstans? Om han finns någonstans, hur har han det? Det är ofta som jag drömmer om honom.

Hur vet jag att det är religiösa grubblerier jag ”lider” utav? Är det verkligen religiösa grubblerier eller är det snarare sorg? Hur vet man skillnaden?


Hade en vän som jag berättat om här på viska, som dog av hjärtinfarkt. Saknar honom också mycket. Vi hade också planer att resa, närmast låg Rio i Brasilien, men den resan blev aldrig av.

Jag tolkar det som någon form av religiösa grubblerier när det handlar om vad som händer efter döden. Jag brukar be för min vän, det har hjälpt mig mycket.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 4 månader sedan #889479 av Melun
Svar från Melun i ämnet Religiösa grubblerier?

krokus skrev: Melun,
Udda beteende av din mamma. Hur gammal var du när hon klippte av ditt skägg?


Jag var väl kring 25-30 år
Mer
7 år 4 månader sedan #889487 av lärjungenMatteus
Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar.
Mer
7 år 4 månader sedan #889491 av notwoodstock
Jag kan inte låta bli att ge mig in i diskussionen. Trots att jag inte borde hänga på servern, åtminstone, Men Viska var ju beroendeframkallande - på gott och ont.

Jag tror en personlig väns död måste bearbetas om man inte är allvarligt psykiskt sjuk. Och religiösa grubblerier kan det ju iofs bli av ens sökande. Religiösa vaneföreställningar är också någonting som psykoser kan leda till, man är väldigt utsatt för andemakter och om det är risk för ens liv, så tror jag att Gud drar en till Jesus mer än det normalt skulle bli.

Kristen tro varnar ju för trollkarlar och sierskor eller vad det nu står och jag tror att för min del så vet jag att jag blev förbryllad när en god väns mor dog, och på högmässan efter, så bad dom för henne, vilket förbryllade mig. Jag är rädd med mina inre röster för att om det känns som att prata med döda eller Jesus och Gud, så är det ju väldigt laddat.

Jag har stark tro på läkarnas syn på saken, att konventionell kristen tro kan man ju få ha, man har ju dessutom religionsfrihet. Men religiösa villfarelser varnar ju också Bibeln för.

Jag skulle inte våga uttala mig om risken för att i Sverige studera andra religioner, men personligen tror jag att vi är kanske både predestinerade och kanske kända av Gud genom barndop och kanske ens konfirmation.

Men frågan handlar ju om risken för religiösa grubblerier, och jag tror att visserligen så kan man hamna på villovägar beroende på vilka andar som påverkar en, men sökande tror jag är bra.

Förut trodde jag att med tiden visar det sig vad som är Gud, men om det blir allvarligt fel för en, så är ju detta illa.

Olika religioner bedöms ju ibland av Kristna som villoläror, men ändock finns det bland de högre styrande en positiv syn på samexistens. Det är ju också en fråga om respekt för varandras tro. Man ser ju att det kanske har blivit moderna tidens påverkan som blandar alltihop, men personligen så är jag rädd för det nutida om det glömmer den fasta grunden för läran.

Till sist så trodde jag att ödmjukhet behövdes, men jag är utsatt för sådan påverkan att dessa mina tankar inte alltid fungerar. Skulle vilja lära mig det mer. Men jag är väldigt påverkad av fredlighet.

Frågor om döden och sådana grubblerier kan ju vara påfrestande, men frågan är hur mycket vi påverkas av de döda?!

Jag kom med mina funderingar här, men jag är väldigt intresserad av allt ni andra tycker. Intressant på Viska är ju så mycket olika erfarenheter det finns här.