Religiösa grubblerier?

Mer
7 år 4 månader sedan #889674 av krokus
Svar från krokus i ämnet Religiösa grubblerier?

Geta skrev: Det är lätt att gå vilse inom det religiösa, särskilt om man hamnar
i en sekt som Ted Gärdestad gjorde.

Att gå med i en sekt har jag inga planer på! Do not worry! :)
Mer
7 år 4 månader sedan #889677 av Prosit
Svar från Prosit i ämnet Religiösa grubblerier?
:tummenupp
Mer
7 år 4 månader sedan #889679 av krokus
Svar från krokus i ämnet Religiösa grubblerier?

Inwatto skrev: Krokus,

Det var mycket välordnat och lugnt i "väntlandet". Tror att nästan alla hamnar där. De är nog få som kan gå direkt till himlen (eller helvetet). Men, jag har faktiskt en annan upplevelse av att de 7 som dog när rymdfärjan Challenger exploderade vid start, skulle direkt till himlen. Men, man kan inte bevisa något med drömmar eller psykotiska upplevelser. Man kan bara tro.

Intressant! Tack för svaret!

Angående rymdfärjan Challenger, har du tänkt i de banorna (att de som omkom skulle direkt till himlen) på grund av att de åkte i just en rymdfärja? Rymdfärjor åker ju uppåt mot himlen. Eller är det aspievarning på mig nu, som tolkar det lite bokstavligt? :joker
Mer
7 år 4 månader sedan #889681 av krokus
Svar från krokus i ämnet Religiösa grubblerier?

zoidar skrev: Hade en vän som jag berättat om här på viska, som dog av hjärtinfarkt. Saknar honom också mycket. Vi hade också planer att resa, närmast låg Rio i Brasilien, men den resan blev aldrig av.

Jag tolkar det som någon form av religiösa grubblerier när det handlar om vad som händer efter döden. Jag brukar be för min vän, det har hjälpt mig mycket.

Får du några svar från din vän, när du ber? Kanske är en konstig fråga. Jag menar inte att din vän pratar med dig, men kanske att du känner värme i kroppen?

Hoppas att det är okej att jag frågar?
Mer
7 år 4 månader sedan #889683 av krokus
Svar från krokus i ämnet Religiösa grubblerier?
notwoodstock,
Att Bibeln varnar för andra religioner är kanske inte konstigt, tror jag. Det kan väl bero på att kristna anser att deras tro är "den rätta" (och det är väl samma med de andra trosuppfattningarna). Men religionsfrihet som sagt. :tummenupp

notwoodstock skrev: Frågor om döden och sådana grubblerier kan ju vara påfrestande, men frågan är hur mycket vi påverkas av de döda?!

Ja... Jag saknar honom, massor! Tänker tillbaka på fina stunder vi hade tillsammans. Ibland tänker jag att det är han som väljer musiken på Spotify, när jag har spellistorna på Shuffle, men det är nog bara en knasig idé.
Mer
7 år 4 månader sedan #889684 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Religiösa grubblerier?
Krokus,

ja, det är lite bokstavligt att tänka så. Jag tror det är Jesus (som ska vara domare på Domedagen och bestämma vilka som hamnar i himlen eller ej) som gjort ett undantag för de 7 ombord på Challenger i januari 1986. Egentligen varför de skulle behandlas annorlunda, kan jag bara spekulera i. Du kan ha rätt i att de var avskilda från övriga människor när de dog och därför går det att göra ett undantag. :joker

Prata inte med hat i munnen!