Kristna till himmelen?

Mer
4 år 2 veckor sedan #1244878 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Kristna till himmelen?
Fortellingene var ment å tas bokstavelig da de ble samlet. Mer metaforiske tolkninger er snarere et resultat av at bokstavelige tolkninger ikke lenger er holdbare.
Mer
4 år 2 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1244882 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kristna till himmelen?


Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244888 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Kristna till himmelen?

notwoodstock skrev: Jag tror man skall vara ödmjuk när man uttalar sig om Gud och Bibeln.

Och vem var den förste Adam? Och vilket syndafall var först?


Når religiøse sier at de VET, er ikke det ikke akkurat ydmykhet som er mest påfallende.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244891 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kristna till himmelen?
Tycker också att det är konstigt att kristna kan vara så tvärsäkra, när det handlar om tro.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244892 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kristna till himmelen?
Ibland med religioner, så är det inte bara tro, utan en erfarenhet. Man har till exempel upplevt att en liknelse har hjälpt en att förstå något viktigt.
Mer
4 år 2 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1244903 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Kristna till himmelen?
Tyvärr kan man "veta" utan att ha rätt. Att veta innebär att man är 100% säker på det man tror.

Jag kan erfara att en viss typ av mat är god. Det innebär inte att maten objektivt är god utan jag upplever den god.

På så sätt kan jag uppleva något sant, utan att det 100% säkert är sant. Fast ibland finns väldigt goda skäl till att något är sant. T.ex. vet vi att vatten kokar vid 100 grader. Men det är ju för det alltid varit så. Om det i framtiden skulle visa sig att vatten var miljonte gång kokar vid 90 grader, så var ju det vi "visste" falskt.

Vad vi säkert kan veta är att vi upplever det vi upplever. Resten handlar om tro.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Zoidar.