Kristna till himmelen?

Mer
4 år 2 veckor sedan #1244968 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Kristna till himmelen?
Hvordan plasserer du så apokryfene som ble redigert ut?
Mer
4 år 2 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1245010 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Kristna till himmelen?

IngeF skrev: Hvordan plasserer du så apokryfene som ble redigert ut?


Vilka apokryfer tänker du på?

Det finns massor av skrifter som inte togs med i Bibeln. Det fanns för det mesta väldigt goda skäl till inte ta med dem. T.ex. skrevs de århundraden efter apostlarna dött eller så hade de inte använts i kyrkan, eller stod i motsättning till läran i de böcker man visste kom från apostlarna.

Det fanns dock några texter som skulle kunnat hamna i Bibeln (t.ex. kyrkofadern Clemens brev) eller försvunnit ur Bibeln (uppebarelseboken) som inte gjorde det. I de fallen litar jag på att Gud såg till att rätt beslut togs av människor vägledda av Guds Ande.

Kan något kommit med i Bibeln som inte borde vara där eller finns det texter som skulle kunnat vara med? Jag tror det kan va möjligt. Oavsett, som Bibeln ser ut idag är det Guds ord och Gud använder Bibeln med de böcker som finns i den. Egentligen skulle vi klara oss bra med bara evangelier och de brev vi vet är äkta.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Zoidar.
Mer
4 år 1 vecka sedan #1245049 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Kristna till himmelen?
Lättare sagt än gjort:

“Faren efter frid med alla och efter helgelse; ty utan helgelse får ingen se Herren.”
‭‭Hebreerbrevet‬ ‭12:14‬ ‭(1917 åts Bibel)
Mer
4 år 1 vecka sedan - 4 år 1 vecka sedan #1245063 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kristna till himmelen?

zoidar skrev:

memphis skrev: Men man kan veta att man blir/blivit hjälpt av religionen. Det är inte bara att tro. Utan erfarenheter.


Man kan veta att man upplever det så.


Nej, jag menar att man vet om man blivit hjälpt på så vis att man känslomässigt mår bättre. Har man haft ångest, men fått lindring, då har man blivit hjälpt. Det är ett rationellt sätt att tänka, i stället för att tänka i formen av att ha rätt eller fel
Last edit: 4 år 1 vecka sedan by memphis.
Mer
4 år 1 vecka sedan - 4 år 1 vecka sedan #1245088 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Kristna till himmelen?

zoidar skrev: Vilka apokryfer tänker du på?

Det finns massor av skrifter som inte togs med i Bibeln. Det fanns för det mesta väldigt goda skäl till inte ta med dem. T.ex. skrevs de århundraden efter apostlarna dött eller så hade de inte använts i kyrkan, eller stod i motsättning till läran i de böcker man visste kom från apostlarna.

Det fanns dock några texter som skulle kunnat hamna i Bibeln (t.ex. kyrkofadern Clemens brev) eller försvunnit ur Bibeln (uppebarelseboken) som inte gjorde det. I de fallen litar jag på att Gud såg till att rätt beslut togs av människor vägledda av Guds Ande.

Kan något kommit med i Bibeln som inte borde vara där eller finns det texter som skulle kunnat vara med? Jag tror det kan va möjligt. Oavsett, som Bibeln ser ut idag är det Guds ord och Gud använder Bibeln med de böcker som finns i den. Egentligen skulle vi klara oss bra med bara evangelier och de brev vi vet är äkta.

Så du mener at også redigeringen av Bibelen var styrt av Gud? Kirke og Gud er vel neppe det samme.

memphis skrev:

zoidar skrev:

memphis skrev: Men man kan veta att man blir/blivit hjälpt av religionen. Det är inte bara att tro. Utan erfarenheter.

Man kan veta att man upplever det så.

Nej, jag menar att man vet om man blivit hjälpt på så vis att man känslomässigt mår bättre. Har man haft ångest, men fått lindring, då har man blivit hjälpt. Det är ett rationellt sätt att tänka, i stället för att tänka i formen av att ha rätt eller fel


Det er en følelse man har. Mange føler at de får hjelp av terapeutiske samtaler også.
Last edit: 4 år 1 vecka sedan by Admin1.
Mer
4 år 1 vecka sedan #1245091 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kristna till himmelen?
Jag tror också att man går vilse om man vill fastställa vad som är rätt och fel när det gäller religion.