Sysselsättning?

Mer
18 år 8 månader sedan #21426 av flisan
Svar från flisan i ämnet Sysselsättning?
Nej men så här är det, är du så frisk nog att du kan arbeta frivilligt på ett cafe, eller sköta en sajt. Så är du frisk nog att ta ett lönearbete och därför har du ingen rätt till ersättning från försäkringskassan. Då måste du hamna hos socialen som för stå för dina kostnader.
Eller hos A-kassan där dom sänker din ersättning till 5000:- netto i mån om de borgerliga vinner valet.
Mer
18 år 8 månader sedan #21427 av flisan
Svar från flisan i ämnet Sysselsättning?
Och när de sänkt A-kassan till 5000:- mån så måste de av naturliga skäl också sänka sjukersättningen och socialbidraget. Eftersom det skulle bli orättvist för de arbetslösa om en som är sjukskriven eller har socialbidrag tjänar mer än en arbetslös.
Mer
18 år 8 månader sedan #21430 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sysselsättning?
Det arbete jag utfört på café har bara varit några timmar
då och då. Den sociala fobin stoppar mera offentligt arbete.
Jag kan säga att jag blev mer eller mindre avskedad från
skyddat arbete då jag klagat på mobbning.Men att jag fick
pension som försörjning.
Det är klart att schizofrena kan utföra ett visst sorts arbete
om det är anpassat.
Intresset är nog inte så stort att skapa sådana arbeten.
Men hur många handikappgrupper gäller inte det.
Vem tror att en schizofren kan utföra ett vettigt arbete?
Det kan inte vara så att de borgerliga plockar ut vissa
handikappgrupper och sänker ersättningsnivån för dessa,
därför att de har låg status och ska straffas men för vad?
Mer
18 år 8 månader sedan #21432 av flisan
Svar från flisan i ämnet Sysselsättning?
Hmm.. Geta, du måste nog fundera lite vad som är rätt och fel.
Mer
18 år 8 månader sedan #21434 av flisan
Svar från flisan i ämnet Sysselsättning?
Inflationen kommer att stiga när så många fler inte har pengar att handla för, om det borgerliga blocket vinner. Då måste dom höja priser på varor och tjänster för att verksamheter ska gå ihop.
Många kommer också att få säga upp personal eftersom efterfrågan på produkter kommer att minska.
Mer
18 år 8 månader sedan #21448 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sysselsättning?
Jag tycker att Försäkringskassan borde uppmuntra folk med schizofreni att arbeta frivilligt. Det kan ju vara positivt för hälsan att träffa andra och kan ju i alla fall teoretiskt leda till arbete. Kom ihåg att kommunerna har egentligen skyldighet att ordna oss arbete eller daglig sysselsättning. För de med schizofreni är situationen lite speciell eftersom alltså förtidspension innebär att samhället förväntas aktivera en. Det skiljer sig alltså från den normala förtidspensionären. Att det är så beror nog på att schizofreni slår till tidigt i livet och att påtvingad sysslolöshet kan då vara extremt skadlig för hälsan och dessutom långtråkigt.