Idag jobbade jag min första dag i hemtjänsten

Mer
12 år 4 veckor sedan #472913 av Isa-Alise
I min ungdom arbetade jag på långvården en sommar samt på ett hem för dementa i Florida ett tag. Jag tyckte det var ett svårt arbete eftersom de gamla behövde mycket stöd och uppmärksamhet än vad personalen hade tid att ge. Det var mycket som inte gjordes på rätt sätt för att spara tid, speciellt på hemmet för dementa. T.ex. så matades de gamla som inte kunde tugga med en spruta så att de skulle få i sig maten snabbare. Jag ville mata med sked, eftersom det hände att de gamla satta maten i halsen när de använde sprutan, men det fick jag inte eftersom det skulle gå fort. Jag sa upp mig ganska snart, tyckte att det var omänskligt.
Mer
12 år 4 veckor sedan #472916 av Geta


Det är många som tror att äldrevården är särskilt dålig idag. Redan i början av -70talet var äldrevården skrämmande
då jag jobbade där. Den har nog alltid varit dålig. Men det är inte lätt att lösa problemen med oroliga patienter förutom
att droga ner dom till zombies.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 4 veckor sedan #472927 av Jocke
!986 jobbade jag inom långvården, på våren och sommaren. Redan då började besparingarna kräva sin attribut på personalen, tyckte det var lätt att gå in i väggen där, för man tog med sig jobbet hem ibland, det gjorde att man hade svårt att sova speciellt när man hade jobbat eftermiddagsskiftet och skulle börja jobba tidigt dagen därpå. Det var mycket ansvarsfullt och tungt, man skulle ju helst vara snabb med de gamla, men pga att jag hör dåligt, så blev nog en del lite irriterad på en, så jag bad om de lite mer fräscha patienterna.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 4 veckor sedan #472929 av Geta
Personalen inom äldrevården borde verkligen ha bra betalt så att det blir status att jobba där. Vi kommer alla att bli gamla en dag
om vi inte trillar av pinn innan dess.
Mer
12 år 4 veckor sedan #472930 av björk
Här Där jag bor slussar de ut psykos patienterna och satsar på äldre vården.
Mer
12 år 4 veckor sedan #472932 av maria-w
Det kommer nog att krävas ideela initiativ i framtiden.