Några mer som inte lyckades med utbildning?

Mer
7 år 2 veckor sedan #923872 av Amandara
Jag har av någon konstig anledning fått kraft mellan varven.....tills jag i 30 årsåldern blev sjuk på allvar och handikappad. Iofs var jag sjuk i 18-20 årsåldern med men ingen fattade det inklusive jag själv....trodde jag var skoltrött som hoppade av gymnasiet tfa koncentrationsproblem. Hackade mig fram med jobb fast det var sjukt jobbigt. Kom in på folkhögskola och kom på banan igen för ett tag.
Mer
7 år 2 veckor sedan #923946 av Melun

733215 skrev:

Richard skrev: Jag hade drömmar om att utbilda mig till sjukhusfysiker. Hade dåliga betyg från gymnasiet p.g.a. att min psykiska hälsa blev allt sämre. Efter ca 4 års industriarbete så tänkte jag läsa in de kurser jag behövde för att komma in på sjukhusfysiker-programmet. Två ggr började jag på Komvux, men båda gångerna gick det bara några dagar, sen började stressen.

Skulle aldrig klara av sjukhusfysiker-programmet... Har tyvärr gett upp nu... :(

Läs på folkhögskola istället, alla klarar det... Komvux är värre än vanliga gymnasiet... Komvux är i mycket högre grad bara självstudier... Det är till och med mer undervisning på universitet än vad det är på komvux.

Komvux brukar användas av gymnasiestudenter som efter att de gått ut gymnasiet, börjar på komvux för att höja betygen.
Mer
7 år 2 veckor sedan #923975 av Nissegossen
Har inga ambitioner på högskolor eller Universitet, jobbade när jag insjuknade, skötte jobbet intill dess, sedan sjukskrivning, 1991 blev jag förtidspensionerad, samma som Geta också det i Februari månad, därefter grötlunken och fick ta vara på mig själv, ingen sysselsättning ingenting. Har inga studieskulder och skötte de jobb jag hade. De har inte klagat något på någon arbetsplats.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 2 veckor sedan #924059 av krokus

minamina skrev: Några mer som inte lyckades med utbildning trots bra förutsättningar till att lyckas men pga psykisk ohälsa inte gjorde det?

Hur tänker ni över det?

Har försökt mig på tekniskt basår fyra gånger. Psykos första gången, och resten av gångerna som jag har försökt mig på tekniskt basår har jag verkligen försökt att hänga med i studietempot, men det har inte fungerat. Trots att jag studerade på kvartsfart sista gången gick det verkligen inte.

Jag har även gått på Komvux med varierande resultat. Sista gången jag försökte mig på att plugga var en kvällskurs (7,5 hp) på ett universitet. Det fungerade inte heller, för mycket stress.

Nu har jag gett upp. :( .?
Mer
7 år 2 veckor sedan #924065 av notwoodstock
Jag tycker synd om er alla som inte haft kraft att komma igenom någon utbildning. :kram :grandpa

En orsak är att utbildningarna fungerar bättre när man är ung och kommer direkt ifrån grundskolan med skarpa hjärnceller och många övningstimmar.

Sedan tror jag att t.o.m göra lumpen ett år kan förstöra studieresultaten. :(
Mer
7 år 2 veckor sedan #924100 av IngeF

Admin1 skrev: För schizofreni så kan man säga att även om man lyckas med utbildningen, så misslyckas man med att arbeta efteråt. Bara 8 % arbetar mer än 50 %. Det är lättare att klara av en utbildning än ett arbete.

Min bror fullførte aldri skolen, og har aldri bodd borte fra sine (våre) foreldre. Jeg flyttet ut for å studere da jeg var 19. Det gikk ikke bra etterpå. Det er ikke mange jobber hvor man kan være helt på egen hånd. Min brors sosiale evner er langt bedre enn mine.