Det är med blandade känslor

Mer
4 år 3 månader sedan #1223345 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det är med blandade känslor
Har också gett upp målningen. Det är så kladdigt med oljefärg.
Mer
4 år 3 månader sedan #1223346 av memphis
Ja det är det. Men jag målade mest med feta kritor. Det är en snabb metod. Inga penslar att rengöra. Akvarell tycker jag är smidigt också. Akvarellpennor har jag många.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1223355 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Det är med blandade känslor

memphis skrev:

Admin1 skrev: Jag är ingen praktisk person jag är en teoretiker och tänkare. Redan som 13-åring på skolinternatet kallade mina kompisar mig för Fillo dvs Filosofen. Dvs tänkare redan då.


Ja men en lite ovanlig tänkare i såna fall som inte värderar högre utbildning! En filosof som föraktar filosofi :)


Mine foreldre har nok alltid vært litt ambivalente til at jeg er en helt upraktisk og akademisk type, med tanke på hvor flinke praktisk min familie er, inkludert min bror, som falt helt ut av skolen, men klarer seg mye bedre i livet. Men jeg har en slektning som jeg har et nært forhold til. Hun underviser på høgskole i fag som tangerer mine, Hun gir uttrykk for å være veldig frustrert, og vurderer å slutte. Hun synes jeg bør fokusere på at min uførepensjon gir meg en slags frihet, og at karriere ikke er alt her i verden.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1223380 av Admin1

memphis skrev:

Admin1 skrev: Jag är ingen praktisk person jag är en teoretiker och tänkare. Redan som 13-åring på skolinternatet kallade mina kompisar mig för Fillo dvs Filosofen. Dvs tänkare redan då.

Ja men en lite ovanlig tänkare i såna fall som inte värderar högre utbildning! En filosof som föraktar filosofi :).

Jag är negativ främst till att löner för akademiker är så låga. Det är samhället som nedvärderar akademisk utbildning och jag värderar den efter löner och anställningsförhållanden. Även 1900-talets största filosof Wittgenstein var negativ till akademisk utbildning. Han undervisade på Camebridge universitetet, där en professors fru jobbade på en marmeladfabrik. Wittgenstein kramade henne och sa att hon var den enda han kände som gjorde något positivt med sitt liv.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1223390 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Det är med blandade känslor
Wittgenstein var vel også lærer før han havnet på universitetet? Men jeg har også i blant tenkt at om man ikke kan skrive noe like bra som Tractatus, så kan man like gjerne la det være. Man kan godt si at akademia er lønnsmessig underskattes, samtidig er nesten alle fag overakademiserte, som fører til en devaluering av utdanning. Men jeg er i alle fall veldig takknemmelig for min mattelærer på videregående. Han hadde hovedfag i fysikk, og var egentlig ikke lærerutdannet. Han er den dyktigste læreren jeg har hatt, og langt bedre enn dem med mer pedagogisk bakgrunn som hadde gått vanlig lærerskole. Han skulle egentlig doktorere i fysikk, men ombestemte seg underveis. Jeg er i alle fall glad for det, selv om han kanskje angrer...
Last edit: 4 år 3 månader sedan by IngeF.
Mer
4 år 3 månader sedan #1223391 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det är med blandade känslor
När jag gick arbetsterapeututbildningen hade vi många läkare som lärare i sina specialiteter. De hade behövt ha pedagogisk utbildning för att kunna undervisa. Det blev väldigt rörigt.