Att arbeta eller inte

Mer
4 år 2 månader sedan #1233246 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att arbeta eller inte

krokus skrev:

Admin1 skrev: Det finns studier att arbete ger visst skydd mot psykos om man har tidiga tecken på psykos. Men Socialstyrelsen rekommenderar att man efter första psykosen skall få ett jobb för att minska psykosrisken.

Men vilken arbetsgivare vill anställa en med psykossjukdom?


Man kan gå under radarn. Det gjorde jag i flera år.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1233248 av mrsearlgray
Svar från mrsearlgray i ämnet Att arbeta eller inte
Geta.

jag har aldrig berättat att jag har schizofreni om dom frågar så säger jag depression, det vet dom flesta vad det innebär jämfört med schizofreni som många inte förstår eller har stigma emot.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1233295 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Att arbeta eller inte

Geta skrev: Man kan gå under radarn. Det gjorde jag i flera år.

Jag ville arbeta de sista 10 åren till pensionen skaffade själv en arbetsgivare som var beredd att ge mig en lönebidragsanställning genom FK . Jag då 55år kunde skaffa mig själv ett arbete och det trots att han visste om min diagnos Schizofreni. Att jag inte arbetade där berodde på min rygg, som han sade den håller inte. Idag tackar jag honom för att han inte anställde mig.Då hade jag aldrig blivit bra i min rygg.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan #1233297 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Att arbeta eller inte
Jag var precis hopplös på jobbet. Hjärnan funkade inte och jag blev överbelamrad med allt som skulle göras, läras och engagera sig i. Jag var nyutexaminerad och totalt kass. Det slutade med många sjukskrivningar efter varandra tills jag sjukpensionerades.
Mer
4 år 2 månader sedan #1233316 av krokus
Svar från krokus i ämnet Att arbeta eller inte
Geta,
Jovisst. Men de flesta som insjuknar är unga, och kanske inte har hunnit få någon arbetslivserfarenhet eller utbildning. Svårt att hitta jobb då.

Sedan tycker jag att det vore bättre om det satsades mer på att arbetslösa ska komma ut i arbete, än att svårt psykiskt sjuka ska göra det. Men jag är ingen expert på området! Tänkte bara att svårt psykiskt sjuka borde få må bra innan jobb kommer på tal.
Mer
4 år 2 månader sedan #1233363 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Att arbeta eller inte

Geta skrev: Tvingade mig också att arbeta när jag var yngre för att verka normal. Till slut tvångspensionerade arbetsgivaren mig.

skulle jeg hatt en jobb ville jeg måttet være alene. Ellers ville det konstant paranoia, konflikter og dårlig stemning. Det er rart hvordan man gjemme seg i mengden som student bare man leverer til rett tid.