Arbetsdiagnos: psykotiskt syndrom - hjälp!

Mer
9 år 9 månader sedan #679306 av Bomb
Geta; nej, men jag förstår om det låter så. Blir bara så frustrerad.
Mer
9 år 9 månader sedan #679308 av koi
Överläkaren sa schizofreniform 2011 när jag var inlagd. Det är som schizofreni men kortare än 6 månader. Men jag har fortsatt att ha symptom och har fått höja dosen på medicinen hela tiden så då har jag väl schizofreni antagligen. Jag har inte frågat min läkare vad jag har för diagnos. Psykologen kallar mig rösthörare.
Mer
9 år 9 månader sedan #679309 av Geta
Med diagnosen schizofreni följer också stigma och låg status. Det är inte ens säkert att du ens får vård om
du drabbas av kroppsliga sjukdomar. Man måste vara väldigt envis för att få det. Läkarna kan inte ha två
tankar i huvudet samtidigt. :tänk
Mer
9 år 9 månader sedan #679313 av Bomb
Det verkar hemskt.

Psykotiskt syndrom UNS är, för mig, att leva i limbo. De säger att jag är kroniskt psykossjuk, men kan inte säga på vilket sätt. Jag passar inte in hos "friska" och jag passar inte in hos "sjuka". Istället för att ge mig svar ger den här diagnosen mig bara fler frågor. Jag menar inte att låta melankolisk, men läget börjar kännas rätt svårhanterligt.
Mer
9 år 9 månader sedan #679315 av Geta
Tro inte att det löser sig för att du får diagnosen schizofreni. Du befinner dig i samma limbo då.
Mer
9 år 9 månader sedan #679317 av Bomb
Det tror jag inte. Men en specificerad diagnos (vilken som helst, inte bara schizofreni) gör att man åtminstone vet vad man har att jobba med. Det är inte meningen att man ska fastna i den diagnos jag har, det är en sålängediagnos. En ivärstafalldiagnos för vissa, som efter år av utredning ändå inte matchar någon av de andra sjukdomarna. Jag är kanske en av dem.