Börjar få insikt

Mer
18 år 1 månad sedan #33938 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Börjar få insikt
Jag vet precis hur det känns och det är förjävligt. Ingen skall behöva uppleva det i sin uppväxttid. Men det är ju inte ditt fel!!!!!
Varför skall du försaka ditt liv för detta? Jag tycker du skall fortsätta skriva här på viska, vi kan lära oss saker om varandra härinne.
Mer
18 år 1 månad sedan #33940 av Balder
Svar från Balder i ämnet Börjar få insikt
Jag håller med Fredrik!
Håll kontakt med oss på Viska. Vi kan lära oss mycket av varandra. Du kan få lära dig av oss och jag kan säga att jag lärt mig mycket av dig på denna korta tid.
Sköt om dig så gott du kan även om du känner dig ensam just nu. Tänk på att du är omtyckt av oss i alla fall. Din mamma kanske inte är bäst i hela världen men hon kanske har egna problem?
Mer
18 år 1 månad sedan #33941 av ravaged soul
Svar från ravaged soul i ämnet Börjar få insikt
Mmmm kunskap är makt ingen tvekan om den saken,och du undrade varför jag ska försaka mitt liv?för jag har mest sett genom mitt liv är att människor gör illa,skadar,bedrar för egen vinning och att ondska finns insvetsat i alla människors själar,om man nu ska kalla det ondska.

Jag brukar jämföra människor med andra däggdjur och ser ganska mycke likheter förutom att människan är det enda djuret som konspirerar och lurar för egen vinning,men det finns motkrafter också,

För att det ska finnas ondska så måste det finnas godhet.
Mer
18 år 1 månad sedan #33942 av Balder
Svar från Balder i ämnet Börjar få insikt
Du är mycket klok för att vara så ung!

Jag har upplevt det du säger under 15 år och vet att människor vill ha makt för egen vinnings skull. Det är otroligt befriande att du insett detta redan vid 23 års ålder. Ta det som en styrka istället för en svaghet. Skaffa dig makt över ditt eget liv genom att utbilda dig först och främst.

Sedan kan du i arbetslivet styra över ditt eget öde lite lättare! Många tror att de är offer och att *chefen vet bäst*. Det är inte alltid så. Du vet ganska mycket redan nu för att vara så ung. Jag tror på dig!
Mer
18 år 1 månad sedan #33943 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Börjar få insikt
Jag känner igen mig i dig hur jag tänkte när jag var yngre. Vid den tiden hade jag en depression också vill jag säga. Allt var nattsvart för mig då och jag funderade mycket över livets mening.
Idag ser jag hur mycket gott det finns i människor. Någon ondska ser jag egentligen inte, bara oförstånd.
Mer
18 år 1 månad sedan #33945 av ravaged soul
Svar från ravaged soul i ämnet Börjar få insikt

Jeff skrev: Ravaged soul

När det är som svartast och mest horribelt så har hjärnan svårt att tänka rationellt. Man har lätt att fly in i en värld av misantropi och deppighet. Självförakt uppstår lätt också. Man blir väldigt känslig under depressionen och man inbillar sig en del saker också t.ex vad människor ska tycka och tänka om en. Vad dig själv och känn inga krav på att du måste vara på ett speciellt sätt. Faller inte de människor i smaken så är det inga människor som förstår sig på ur det är att må dåligt. Sen kan man ju inte komma överens med alla heller, men grejen är den att man måste bekräfta sig själv för att nå framgång med alla starka och svaga sidor vi har. Jag känner igen det där som du skrev tidigare i tråden att när man är på väg åt rätt håll och kör på en bana som känns bekväm så är det alltid någon moralpladdrare som ska predika till höger och vänster. Låt dig inte luras av detta för om du gör det blir du ett offer själv. Gå din egen väg och lägg ingen energi på alla människor som vill dig skit. Kränker dom dig så säg "sluta" fortsätter dom då så är dom patetiska och avslöjar bara sig själva. Tänk på att en människa som är riktigt harmonisk behöver inte styra andra och säga till dom vad som är bäst för individen. Människor som styr och kontrollerar har så våldsamt mycket problem själva.

Så där kunde jag rationera förr men inte längre,bra skrivet